en Geneva och Arial behöver
inte vara sista ordet i skärmtypografi. Deras tecken är inte optimalt lättlästa,
eftersom de följer Helvetica och 1800-talsgrotesken med dess slutna
teckenformer. Gemena "a" och "g" kunde vara tydligare. MS
Sans skapar med sina stela kvadratiska former svårlästa teckenkombinationer,
t.ex. "känna" och "kärna". För den ambitiöse är lösningen
att skapa egna skärmtypsnitt som förenar Genevas och MS Sans Serifs allmänt
goda egenskaper med andra mer särpräglade teckenformer.
Åtskilliga linjärer, som Frutiger, Lucida Sans, Stone Sans och Legacy Sans
har vackra och läsbara skärmfonter vad själva teckenformerna angår, även om
de skiljer sig från de tryckta tecknen.

Arial som Typ1-typsnitt för Mac (bygger på Helvetica) och Avenir (bygger på
Futura) fungerar också bra.
Myriad MM ger rätt bra läsbarhet även i mindre grader och kan
rekommenderas för lösning av textmängdsproblem, där teckenbredd och vikt behöver
justeras för att texten ska få plats i bestämda utrymmen.
Arbetar man med
fixerad typografi i längre texter kan skärmtypsnittens luftning justeras i
PhotoShop generellt, och ges lämpligt radavstånd. Det blir en klar förbättring,
men den individuella tillriktningen är dock ofta haltande.
Legacy Sans
fungerar dock riktigt bra, men den lägre x-höjden kräver något större grad
för god läsbarhet.
För att dessa typsnitt ska komma till sin rätt som skärmfonter bör de frigöras
från kopplingen till skrivarfonten och ges egna teckenmellanrum, av det slag
som Geneva har.
Ett sådant arbete är inte helt problemfritt, men lönar sig om man vill ha en
egen prägel på sina brödtexter. Arbetet utförs lämpligen i en fonteditor
som Fontographer eller FontStudio.
Förr i tiden fanns programmet Fontastic, som var avsett just för redigering
av punktuppbyggda typsnitt. Det går fortfarande att använda på datorer med
68030-processor, men eftersom det arbetar med en äldre typsnittsteknologi blir
det problem att använda de typsnitt det genererar. Dessvärre har Fontographer
en undermålig skärmfonts-editor, som inte tillåter inställning av egna
teckenmellanrum för skärmfonten. Bäst som skärmfontseditor är FontStudio, där
man kan bygga speciella skärmfonter utan tillhörande konturfont. I detta
program kan man också framställa kantutjämnade och färgade skärmtypsnitt.
Med denna teknik kan man justera tecken i Geneva, eller ersätta några
tecken med tecken från andra skärmtypsnitt. Man kan också ta upp andra skärmtypsnitt
och ge dem nya teckenmellanrum avpassade för skärmvisning, och givetvis teckna
ett eget skärmtypsnitt. En värdefull sak kan vara att skapa skärmtypsnitt för
de teckenstorlekar som saknas, såsom 11 och 13 punkter.
Det är en sådan operation som ligger bakom de tecken som finns på
artikelns knappar. De är baserade på Lucida Sans 11 pt och Geneva 10 pt, med
lite inspiration från Bell Gothic 11 pt. Teckenmellanrummen i dessa typsnitt måste
dock justeras och nästan varje tecken är omarbetat för att kunna packas
ganska tätt på dessa knappar. Här bryter jag alltså grundregeln att hålla
luft mellan tecknen, men kompenserar så gott det går med särskiljande
teckenformer. Resultatet är inte lysande men läsligt.
Vill Du ha ett alternativ till Geneva 10 pt för knapptexter på Macintosh
kan Du hämta hem detta skärmtypsnitt genom att klicka namnet KNAPPTEN.
Stefan Lundhem
|