Minion Multiple Master
Adobe Myriad Multiple Master var det andra av Adobes MultipleMaster-typsnitt,
ett typsnitt som har utrustats med tre axlar och åtta "masterfonter".
Den viktiga nyheten är att teckenformen kan anpassas till olika grader,
den oväntade nyheten är att Minion kan kondenseras och den tråkiga
nyheten är att vikten Black försvunnit.
Det är ju något av en typformgivares önskedröm att få
gå tillbaka och rätta till saker sedan ett typsnitt provats
i praktiken några år. Det blev Robert Slimbach förunnat
när han omarbetade Adobe Minion Original till treaxlad Multiple-master-font.
Minion släpptes ursprungligen 1990 och har sedan dess gjort stor
framgång inom bok och tidningstypografi, liksom i kataloger och
broschyrer.
Renässansantikva
Minion är Slimbachs personliga tolkning av renässansantikvan. Andra kända snitt inom denna kategori är Bembo och Garamond.
Minion bygger inte på någon särskild förebild, utan tar upp detaljer från flera olika historiska typsnitt och försöker fånga renässansantikvans väsen i en modern teckenform.
Minion är lite kraftigare, och har högre x-höjd än de mer gracila Bembo och Garamond. Denna modernisering till trots har Minion i hög grad den elegans och läsbarhet som utmärker renässansantikvan. Slimbach lyckades bra och Minion är något av Adobes paradskepp.
En bidragande orsak till Minions framgångar är att den är rikt utrustad med specialtecken, gemena siffror, kapitäler, slängversaler och särskilda rubrikskärningar. Lägg därtill en utsökt kursiv, och du har ett typsnitt som klarar det mesta. Minions kursiv har en kalligrafisk karaktär och fungerar bra som elegant skript i rubriker och som komplement till den raka stilen i kataloger och förteckningar.
Försiktig multifiering
Minion MM använder axlarna bredd, vikt och optisk gradanpassning, men använder ett mycket litet utrymme av multiple-master-skalan. De åtta förvalda sorter som levereras med typsnittet ligger redan långt ut på axlarna, så något utrymme för extremer som kan fördärva typsnittets själ finns det inte.
I en skala som kan omfatta värden från 1 till 1000 har breddaxeln
bara omfånget 450600 från kondenserad till normal. De förvalda
sorterna har 465 för kondenserad och 585 för normal.
Viktaxeln har omfånget 345620 och går från regular
till fet. De förvalda sorterna har 367 för regular, 485 för
halvfet och 578 för fet.
Den optiska axeln går från 6 till 72 pt.
Från Adobes sida har man uppenbarligen valt att vara försiktig
vid omarbetningen av Minion för att inte skada dess goda namn och
utsätta MM-tekniken för kritik, men i mina ögon har man
varit lite väl försiktig. Inom de försiktiga extremvärden
som finns har man dock möjlighet att fintrimma typsnittet för
olika typografi och tryck.

Dynamiskt omfång på axlarna vikt och bredd
för Adobes MM-typsnitt. MinionMM har ett mycket begränsat omfång,
vilket hänger samman med typsnittets klassiska karaktär, som
inte tål extremer. Dessutom är vikten Black borta, trots att
den finns i "gamla" Minion.
En nyhet är att Minion nu har en kondenserad sort, alltså att breddaxeln
går nedåt från normalbredden några steg. Kondenseringen
är dock mycket försiktig, och kan kanske försvaras stilhistoriskt:
renässansantikvan utvecklades mot kondenserade former med större
kontraster under 1600-talet.
Kondenseringen är tänkt att användas i smala spalter och andra
trånga utrymmen. I små grader blir den kondenserade svårläst,
men i 10/12 fungerar den utmärkt. Även den halvfeta kondenserade
fungerar bra, och kan ge intressanta resultat som rubriktypsnitt. Särskilt
den kondenserade kursiven i normal och halvfet är lyckad.
Störst utrymme för egna åtgärder ger viktaxeln, där
det ges möjlighet till en extra tillfettning. Detta bör ses
mot bakgrund av att Minion ursprungligen hade en extrafet vikt, som försvunnit
i multiple-master-versionen. Det närmaste du kan komma med maxivärden
på bredd och viktaxlarna och med olika optisk anpassning är
rätt tama versioner som helt saknar den dundrande kraften hos Minion
Black. Har du vant dig vid denna vikt bör du alltså behålla
"gamla" Minion i din stilmeny.



"Gamla" Minion har vikten Black, som inte
återfinns i MinionMM och som inte heller kan återskapas med
de Masters som finns där. Viktaxeln går inte tillräckligt
långt. Här ser du Minion Black, MinionMM 620wt 600wd 6 op,
som är det fetaste som finns i detta typsnitt, samt MinionMM 620wt
600wd 14 op, som är den fetaste med samma utrymme som Black. Alla
stilprov i 36 p.
Blytypsnittens extremer, såsom black och extra mager tecknades
om med utgångspunkt i textgraderna, varvid man kunde lägga
till och dra ifrån efter behov. MultipleMaster-typsnittens brödtext
ska genereras av själva extremerna, och därför kan de inte
vara tillräckligt extrema: de kan inte innehålla så mycket
mer än det som ska återfinnas i brödgraderna. Mycket tyder
på att det hela blir lite utjämnat.
Optisk gradanpassning
Optisk anpassning innebär att teckenformen modifieras en aning för att kompensera för optiska effekter som uppstår när typsnittet sätts i mycket små och mycket stora grader. Så har man alltid gjort under blysättningens epok, när man framställde en ny font för varje enskild vikt.
Utgångspunkten har varit textgraderna 1012 punkter, som är
mycket lättlästa. Mindre grader kräver större ansträngning.
För att anpassa teckenformen till ögats krav höjdes x-höjden,
nedstaplar drogs upp, tecknen gjordes bredare med större ljusrum,
grundstreck och seriffer gjordes kraftigare och utrymmet mellan tecknen
breddades.
Dessa åtgärder drevs längre ju mindre grader som utformades.
För rubrikskärningar från 18 punkter och uppåt gjorde
man tvärtom, ty här var läsbarheten inte något problem,
medan estetiska aspekter i stället blev mer framträdande. Serifferna
förfinades, grundstrecken gjordes smalare, teckenbredd och mellanrum
gjordes mindre och x-höjden sänktes.

I jämförelse med Displayskärningen, ämnad
för rubriker, i "gamla" Minion är Minion MM ett avsevärt
framsteg när det gäller optisk anpassning i de större graderna.
Här finns rubrikskärningar som gör skäl för namnet.
Ovan visas Minion Display, MinionMM 367wt 585wd 15op, MinionMM 367wt 585wd
48op, MinionMM 367wt 585wd 72op, alla återgivna i graden 48 pt.
När fotosättningen övertog blysättning nöjde
man sig av ekonomiska skäl med en enda "master", som geometriskt
förstorades eller förminskades för alla grader. Denna förenkling
övertogs av PostScript-typsnitten. Adobe började åtgärda
saken med rubrikskärningar i sina Originalsnitt, men först med
multiple-master blir det en allvarlig förändring. Multiple-master
gör det möjligt att genomföra dessa modifikationer av teckenformen
steglöst för varje grad. Det är ett steg tillbaka till
blyteknikens kvalitet och två steg framåt i typografisk kontroll
och flexibilitet. Avgörande för teknikens värde är
hur mastrarna (extremformerna) utformas.
Stilprov

Minion MM 367 RG 585 NO 11 OP

Minion MMIT 367 RG 585 NO 11 OP

Minion MM 587 BD 585 NO 11 OP

Minion MMIT 587 BD 585 NO 11 OP
Minons optiska "masters"
Minion MM:s optiska masters för 6 punkter och 72 punkter genererar
gradanpassade fonter när du väljer ett värde på den
optiska axeln. Detta val sker alltså inte automatiskt när du
väljer storlek, utan en särskilt sort måste skapas i ATM
eller i ett program som hanterar MultipleMaster-typsnitt, som Illustrator.
Skärningspunkten för interpolationen är 11 pt. Här
är Minion MM identisk med gamla Minion. Från 11 ner till 6
punkter är tecknen allt bredare och kraftigare, från 11 upp
till 72 punkter blir de successivt tunnare och smalare. Denna interpolation
sker dock inte linjärt. De mindre graderna har en större andel
av 6-punktersmastern än de skulle haft vid en linjär interpolation.
Den optiska anpassningen är lyckad i rubrikgraderna, men för
försiktig i de små graderna.

Minion MM använder ickelinjär interpolation
längs den optiska axeln för att få bättre optisk
anpassning i de mindre graderna. I storlekarna 618 punkter används
brytpunkter så en större andel av 6-punktersmastern slår
igenom än om linjär interpolation använts. Tekniken är
bra, men den springande punkten är utformningen av mastern.
Här avviker Minion MM från den tumregel som G. H. Griffith
uppställde 1947 och som tillämpats av både Linotype och
Monotype, nämligen att en 6-punktsvariant bör vara 71 % av 12-punktsvarianten.
Walter Tracey redogör i sin utmärkta bok Letters of Credit
för hur C. H. Griffith under arbetet med gradanpassningen av W. A.
Dwiggins nya typsnitt Falcon fann att en balanserad kurva för optiskt
anpassade varianter från 12 till 6 punkter håller 40,5°, medan
en geometrisk anpassning från en master på 12 punkter till
6 punkter ger en kurva på 50°.
Om vi tillämpar dessa kurvor på Minion och MinionMM finner vi att
Minion som sig bör håller en kurva på 50°, och att MinionMM
håller en näraliggande kurva på drygt 47,5°. 6 punkters
optiska variant är 52,5 % av optisk 12 punkters. Dessvärre var
Slimbach inte med på Monotypekonferensen i Cambridge, så jag
kunde inte konfrontera honom med denna problematik. Den mångkunnige
David Lemon från Adobe klargjorde att Slimbach definitivt inte hade
arbetat med kurvor, utan utgått från vad han ansåg vara
den bästa formen för en 6-punktersskärning. Slimbach hade
åtminstone i detta fall en annan uppfattning än Griffith m.fl.
om optiska krav på läsbarhet, får man konstatera.
Det går att till någon del kompensera för MinionMM:s
otillräckliga optiska anpassning i de små graderna, genom att
använda 6 punkters optiska stil på 11 punkter och expandera
6 pt-varianten maximalt på 10 punkter, men det egentliga problemet,
att få optimalt läsbara tecken i de små graderna, går
inte att lösa. För detta krävs en bredare och öppnare
master. David Lemon menade att problemet var lätt åtgärdat
genom att införa flera brytpunkter på skalan. I så fall
kunde en bredare 6-ptmaster användas i stor procent för de minsta
graderna till 8 pt, något mindre från 8 till 11, och 11-punkters
versionen ändå genereras.
Tekniskt sett är multiple-master definitivt ett framsteg i fråga
om flexibilitet och kvalitet. Den bästa lösningen vore kanske
att arbeta med flera masters på samma axel, eller att skapa olika
multiple-master-fonter för mikrograder, brödtextmellanrubrik
och display, som tillåter extrema former när det behövs.

Bilden visar Minion Regular med en Master i 48 pt
denna teckenform ändras inte i olika grader Minion MM med 48 punkters
optisk anpassning och nederst Minion MM med 6 punkters optisk anpassning
satt i 48 pt.
Typografiskt finlir
Det är ganska omständligt att ta fram anpassade fonter från
ett multiple-master-typsnitt. Troligen kommer endast ett fåtal brukare
av Minion att experimentera med egna sorter av typsnittet. Härtill
krävs kunskap, intresse och tid, en kombination som endast är
ett fåtal förunnat. I realiteten håller man sig i första
hand till dem som tillhandahålls som förvalda. Det är
istället formgivarens ansvar att prova fram de varianter som är
optimala för olika sammanhang.
Ett sådant område är att kompensera för brister i sättning och tryck. MM-tekniken kan i viss mån åtgärda att tecknen blir för tunna och hårda genom att skräddarsy vikt och optisk anpassning. Möjligen kunde denna aspekt ges en särskild axel, så att man lugnt kan välja vikt, bredd och optisk anpassning ur rent typografiska aspekter och sist kontrast eller tryckanpassning för olika exponering och tryck.
Tills dess bör man göra sig besväret att testa olika kombinationer
av vikt, bredd och optisk nivå på olika upplösning, rastertäthet
och papper för att få en font som optimalt återger Minions
karaktär i olika situationer. Se där en ny nisch för den
experimentlystne! Medan vi förr såg experter som utformade
kerningpar till försäljning får vi kanske se experter
som tillhandahåller MM-kombinationer för olika tryck.
© Text och illustrationer Stefan Lundhem
|