Ett typsnitt med stor skillnad mellan master-fonterna får en längre skala,
så att fler mellanformer kan tas fram. Viva har en lång breddskala från
400 till 1500, vilket säger att det har dramatiska skillnader mellan masterfonterna
och tillåter extremt expanderade varianter. Axelvärdena som sådana säger
inte så mycket, det viktiga är att man känner till skalans yttervärden
och vet vad övriga värdena står för inom det enskilda typsnittet.
En optisk skala är förstås indelad i gradvärden, från t.ex. 6 till 72
i Jenson och12 till 48 i Garajannon. (Se
Garajannon MM) Den optiska skalan är absolut i den bemärkelsen att
den anger i vilka teckenstorlekar formgivaren anser att en viss mellanform
fungerar bra i. Givetvis är man inte låst till dessa värden, tvärtom bör
man pröva sig fram till den optiska anpassning som fungerar bäst.
En stillista för ett MM-typsnitt kan se rätt så avskräckande
ut. En massa siffror och bokstavskombinationer för tankarna mer till programmering än
till typografi.
Så här kan namnet på en stilsort se ut: 364wt 763wd 48op 500st. Förkortningarna
står för axlarnas namn, wt för vikt (weight), wd för bredd (width), op
för optisk anpassning och st för stilaxel. Siffrorna anger var på respektive
axel den genererade mellanformen befinner sig. I det här fallet är det
en mager expanderad rubrikstil med medium stil: viktaxeln har ett lågt
värde på omkring 300, vilket alltså innebär mager stil, breddaxeln har
ett högt värde som närmar sig 1000 så det måste vara en bred stilsort,
det optiska värdet på 48 anger en rubrikstil och stilvärdet på 500 anger
att den bör finnas nånstans i mitten på stilaxeln.

Fontproducenterna brukar tillhandahålla ett antal förvalda
varianter, som motsvarar traditionella stilsorter och ger en bra startpunkt för att ta
fram egna varianter.
Det är inte säkert att själva masterfonterna finns bland dessa
förvalda stilar. Masterfonternas egentliga syfte är ju att generera användbara
stilsorter, men givetvis ska även de vara användbara.
De förvalda stilsorternas förkortningar anger vad för slags
stilsort det är fråga om. En halvfet kondenserad rubrikstil kan heta 565 SemBld 345 Cond
36 Opt. Dessa beskrivande förkortningar läggs in vid MM-typsnittets generering. Skulle
du ha valt samma stilsort själv hade namnet blivit 565wt 345wd 36 op.
En god sak vore om man som användare kunde lägga in mer beskrivande förkortningar,
eftersom siffrorna i sig själva inte säger något entydigt om stilsortens
egenskaper.
En begränsning som tycks ligga i själva MM-tekniken är att
masterkonturerna måste ha en viss likformighet för att kunna generera snygga
mellanformer. Detta tenderar att utesluta mer extrema stilsorter, som i detaljer måste
avvika från standardsorten. Myriad klarar t.ex. inte en riktigt fet stilsort, som
Frutiger eller Gill har.
Problemet med utslätade kompromissformer kan lösas med en eller flera
brytpunkter på en stilaxel. Det kan göras genom att en procentuellt större
andel av den ena mastern används upp till en viss nivå. Så har man gjort
med Minion MM, där 6 pt-mastern dominerar starkt upp till 11 pt.
Ett annat sätt är att lägga in en tredje master vid denna brytpunkt. Då
blir det lättare att skapa mer avvikande och extrema former i axelns ytterändar,
utan att den extrema formen påverkar axelns mitt. Så har man gjort med
Jenson, där en bryt-master ligger vid 12 pt, som ger en markerad textform
från 6 till 12 pt. För intervallet 12-72 pt används inte 6 pt-mastern
utan 12 pt-mastern, vilket ger en balanserad formförändring.

På motsvarande sätt kan man lägga en extrafet brytmaster vid en
viktaxel och en extremt bred längst ut på en breddaxel, för att få en mer dramatisk
stilförändring inom ett begränsat område.
Att välja en ny mellanform eller stilvariant är både lätt och bökigt.
Här måste man använda ett särskilt program, FontCreator, som följer med
MM-typsnitten. FontCreator är integererad i ATM, så att man
där kan göra val av mellanformer. I FontCreator eller ATM anger
man den mellanform man vill ha, genom att dra i reglagen eller skriva
in axelvärden. Samtidigt visas ett stilprov med den valda varianten i
ett litet fönster. När man gjort sina val och lämnat FontCreator finns
den nya varianten i datorns fontlista. Därmed har man inte skapat
någon ny font, endast en instruktion till MM-fonten att generera
denna variant.
Vanligtvis måste man lämna sitt dokument och öppna FontCreator, men i
vissa program, som Illustrator, PhotoShop, InDesign och QuarkXpress kan
man gå direkt till FontCreator. Quark XPress har för detta behov en särskild
plug-in som visar sig i Övrigt-menyn. I Adobes program fungerar det hela
bäst, där väljer man "Annan" i fontlistan, gör sitt val i FontCreator,
varefter den markerade texten får denna variant. I andra program måste
man efter besöket i FontCreator markera texten, öppna fontlistan och välja
den nyskapade mellanformen.

När man tagit fram en ny stilsort lagras den som en skärmfont i typsnittsväskan.
Den innehåller egentligen bara beställningar till PostScript-fonten att
generera denna stilsort när användaren väljer den. Stilsorten genereras
alltså på nytt från PostScript-fonten från varje gång den används. På
motsvarande sätt kan ATM automatiskt ta fram en stilsort som finns i ett
dokument, även om du själv inte tagit fram denna stilsort via FontCreator.
Om man samlar på sig en massa stilvarianter skapas alltså inte en massa
nya PostScriptfonter, det är endast typsnittsväskan som växer.
Detta bakvända sätt att ta fram olika varianter, via ett fristående program
med en exempeltext, är den största svagheten med MM-typsnitten. Givetvis
ska det vara möjligt att prova sig fram till en lämplig mellanform genom
att interaktivt applicera olika val direkt på den text där typsnittet
ska användas.
MM-tekniken har många förtjänster och några brister. Det stora problemet
är dock den begränsade tillgången på verkligt användbara MM-typsnitt.
I dagsläget (1996) dominerar typsnitt för dekorativ rubriksättning.
Adobe har en oproportionerligt stor andel skripter (Caflish, ExPonto,
Graphite, Mezz, Sanvito, Tekton) och dekorativer (Jimbo, Motter, Nueva,Penumbra
och Viva) men bara tre linjärer för korta texter och rubriksättning (AvantGarde,
Myriad och Ocean Sans från Monotype). I Adobes MM-bibliotek finns endast
tre antikvor (Jenson, Minion och ITC Garamond) och av dem är egentligen
bara Minion användbar för ordinärt textbruk.
Även om Robert Slimbach framhåller den optiska axeln som
MM-tekniknens största värde har endast tre av Adobes typsnitt optisk anpassning
(Jenson, Minion, Sanvito).
Summa summarum har Adobe bara två typsnitt för vardagsbruk,
nämligen de första som skapades, Minion och Myriad, samt möjligen Ocean Sans, och av
dem har bara Minion optisk anpassning. Ser man lite kritiskt på saken finns det bara ett
verkligt användbart typsnitt som drar full nytta av MM-tekniken, nämligen
Minion.
Andra fontföretag har också en del MM-typsnitt, men även här dominerar
rubrikstilar. De tre svenska MM-typsnitten ändrar dessvärre inte bilden,
även om samtliga kan användas för textsättning. I tabellen får du en översikt
över de MM-typsnitt som går att uppbåda hos svenska återförsäljare. (Se
tablå över MM-fonter aktuell hösten 1996)
MM-typsnitten kan ge ett nästan obegränsat antal stilsorter,
beroende på vilka axlar de har. Därmed kan man skapa den grafiska profil som passar för
ett visst jobb, men man kan också anpassa typsnittet till speciella
utrymmesförhållanden och tryckförhållanden.
MM-teknikens stora valmöjligheter är knappast något man tar
till för enklare arbetsuppgifter. Här utgår man normalt från de förvalda
stilsorterna, om man nu alls använder ett MM-typsnitt.
Efter att ha använt ett MM-typsnitt ett tag stannar man gärna vid ett
antal mellanformer som man tycker fungerar och man använder kanske
hellre dem än de färdiga stilsorter som levereras med typsntittet.
För en grafisk profil eller för formgivningen av en produkt, en
bok, en skriftserie eller en tidning kan det löna mödan att testa fram några olika
varianter. Här drar man givetvis nytta av den optiska axeln, men även vikt- och
breddaxlarna ingår i en sådan typografering. Jenson, Minion, Myriad, Ocean Sans och
Garajannon är lämpade för sådana uppgifter.
I begränsade utrymmen, såsom kartor, tabeller och lexikon kommer
en breddaxel i kombination med vikt och optisk anpassning till sin rätt. Breddaxeln ska
givetvis inte användas i enstaka fall för att lösa akuta sättningsproblem, utan för
att ta fram ett typsnitt som både är ekonomiskt och mycket läsbart.
Här är Myriad, Ocean Sans och Blanke användbara, men även
Minion. Ett fint exempel på Myriad-Minion är Systembolagets varunytt.
MM-typsnitten ger möjlighet att kompensera för det ofta alltför magra
avtryck som Typ1-typsnitten får med offsettryck. Genom att öka vikten
en aning och kanske bredden kan man få ett tryck som mer påminner om gamla
tiders boktryck.
Jenson, Minion, och Myriad har med sina axlar för bredd och vikt
denna möjlighet, liksom Ocean Sans och Blanke. Spartacus stilaxel kan tillsammans med
viktaxeln också användas för tryckanpassning.
Det största utbudet av MM-typsnitt finns för rubriker och display av
varierande slag. Ett MM-typsnitt kan man experimentera med, i den trygga
förvissningen att alla experiment blir stilmässigt bra, eftersom de behåller
typsnittets karaktäristiska drag. Här finns ett stora möjligheter för
MM-typsnitten att pryda tidningssidor, bokomslag, affischer och tillfällighetstryck.
© Text och illustrationer Stefan Lundhem
|