Fler typografiska pekpinnar
Satsytans
dimensioner och placering
Novisen gör det och även luttrade typografer
gör det, placerar satsytan på boksidans mitt, med lika stora marginaler
till höger och vänster och lika mycket i huvud och fot. Men när dessa
sidor kommer mitt emot varandra på ett uppslag blir plötsligt den inre
marginalen dubbelt så stor och satsytorna blir separata objekt som tycks
sträva bort från varandra.

Problemet är lika gammalt som boken och lika gammal är dess dess lösning.
Gör istället innermarginalen hälften så stor som yttermarginalen, så blir
de sammanlagda innermarginalerna på ett uppslag lika bred som yttermarginalen,
och uppslaget får ett harmoniskt utseende.
Lika tokigt är det att göra
marginalerna i huvud och fot lika stora. Sidan känns överlastad
och orolig, som att texten håller på att falla ut ur
boken. Den klassiska lösningen är att göra
huvudmarginalen mindre än yttermarginalen och fotmarginalen större
än yttermarginalen.
Genom att sidan får ett vitt utrymme i
foten ger den intryck av stadga och luftighet. Ett annat skäl
till en generös sidfot är att man ska kunna sätta fingrarna där när man bläddrar, utan att solka texten.
Den luft som satsytan omges av bidrar mycket till att skapa en
harmonisk och generös känsla vid läsningen. En text som
tränger långt ut i marginalerna känns tung och mer svårtillgänglig.

Satsytans proportioner och placering bestäms
i första hand av pappersytans mått och proportioner. I en
folder eller broschyr kan man visst använda det vanliga
A5-formatet, men en sådan trycksak känns lite klumpig genom
att den blir för bred. Beskär den en dryg cm på
bredden så får den trevligare proportioner.

Klassisk bokformgivning har harmoniska
proportioner på själva boksidan och mellan alla delar på
sidan. Två klassiska mått för boksidans proportioner är
2:3 och Gyllene snittet 21:33. De använder du när du ska göra
något riktigt snyggt. Satsytan ska ha samma proportioner som
sidan och samma höjd som dess bredd. Här är det extra känsligt
med statytans placering.

Här är några proportioner som
kan vara bra att starta med: om innermarginalen sätts till 2 och
yttermarginalen till 4 blir huvudmarginalen 3 och fotmarginalen 5 eller
6. Det finns mer sofistikerade sätt att beräkna lämpliga
proportioner och placering. Illustrationen visar ett av dem.
Med en vacker antikva som Jenson eller Bembo
ger en sådan trycksak ett intryck av förfining och finess.
De klassiska proportionerna undviker man av
ekonomiska skäl i modernt boktryck, men de är fortfarande
giltiga som ideal. Du kan ta dem som utgångspunkt, men tillämpa
dem inte slaviskt. Avpassa satsytan efter typsnitt, grad och kägel,
hämta inspiration från välgjorda häften och böcker,
men lägg inte satsytan aningslöst mitt på sidan.
Syftet med ett diagram är att ge en överskådlig bild av siffrornas gytter
i en tabell. Alltför ofta är diagrammet självt ett gytter av grafiska
effekter, som snarare döljer än framhäver sammanhanget mellan siffrorna.
Formgivaren tycker kanske att ett enkelt diagram ser fult och tråkigt
ut och klickar på några effektknappar i diagramprogrammet, och vips har
fakta snöat in i tonade plattor, tredimensionella staplar, nedtoningar,
skuggor och grälla färger som ger läsaren visuell sjösjuka.

Om diagrammets innehåll är så
intetsägande att det är tråkigt att läsa, ska man
inte göra något diagram alls. Om diagrammets innehåll
är intressant ska grafiken vara ett hjälpmedel att lyfta
fram det. Ge läsaren en chans att avgöra om diagrammet är
intressant. Gå enkelt tillväga, dekorera inte diagrammet
som en julgran, men låt ändå diagrammet vara en
dekoration på sidan.
Se till att varje dekorativt element är informationsbärande, och låt
de informationsbärande elementen vara dekorativa, så att allt i diagrammet
verkligen fyller en funktion. Pröva om du inte kan ta bort stödinformation
och dekorationer snarare än att fundera på vad du kan lägga till. Enklast
är bäst.

En färgplatta bakom diagrammet drar visserligen uppmärksamheten till
diagrammet och kan vara en trevlig färgklick på sidan, men det är en felplacerad
färgklick. Den drar uppmärksamheten från diagrammets innehåll och försvårar
läsningen av det.
Gör bakgrunden vit så att diagrammet framträder, och lägg en svag färgton
i en platta omkring själva diagrammet. Du får din färgklick som nu fyller
uppgiften att rama in diagrammet men låter det viktigaste framträda. På
denna platta kan stödinformationen husera. Välj en färgton som gör texten
läslig, t.ex. ljust gul.
Använd inte 3D-diagram om inte innehållet
absolut kräver det. De är mycket svårlästa. Använd
inte 3D som grafisk effekt - det ger effekt men är inte effektivt
ur informationssynpunkt.
Toningar och skuggor kan man gärna
undvara, men ibland är de bra. Skuggade staplar skapar förvirring
om hur diagrammet ska läsas och tillför egentligen
ingenting. I tryck tenderar skuggor att göra diagrammet otydligt.
På bildskärm kan skuggningar dock framhäva
informationen. Ett virrvarr av linjer blir mindre virrigt om man lägger
en mycket svag skugga bakom linjerna, som då visuellt separeras
bättre. Gör skuggan så svag att den inte drar uppmärksamheten
från linjerna eller staplarna, utan bara låter dem framträda
som objekt. Tonade staplar kan vara ett sätt att skapa dekorativ
variation om alla staplar har samma färg.
Håll nere stödinformation som
linjer och förklaringar till det som verkligen behövs.
Lokalisera förklaringar så att ögat inte behöver
fara som en jojjo mellan diagrammet och stödinformationen. Det är
inte förbjudet att använda tomma ytor i själva
diagrammet för att lägga in förklaringar. Där det är
möjligt kan förklaringarna läggs direkt vid respektive
del i diagrammet.
Färger på linjer staplar och cirkelsegment behöver inte kontrastera och
de behöver inte heller vara betydelsebärande eller symboliska. Det viktiga
är att de är särskiljande. Arbeta gärna med färger ton i ton, t.ex. från
från naturens färgskala eller hämta smakfulla färgkombinationer från färgprovsböcker
som Designers guide to color. Därmed blir diagrammet
både informativt och dekorativt utan att överlastas av billiga effekter.
Stödlinjer i tabeller är ett otyg.
De ser ut att vara en hjälp för ögat, men stänger
in innehållet i små fack, så att man ser små
fack och inte fakta. Tabeller på webben lider särskilt av
denna sjuka.

Skapa istället struktur med lämpliga
avstånd mellan spalter och rader, använd typsnitt och grad
för att skapa lättlästa spalter. Reservera stödlinjerna
till linjer över tabellen och under, för att avgränsa
den från omgivningen, och dra en linje mellan rubrikerna och
tabellen.

Genom att spela med luft och linjevikt kan man
skapa tydlighet och elegans. Om det verkligen behövs, använd
bakgrundsplattor i ljusgult eller grått för att hålla
ögat på raden i riktigt långa tabeller. Med Netscape
3 är det också möjligt på webben. I svartvit
tryck är tunna eller grå radlinjer en likvärdig lösning.
Men gör inte tabellerna bredare än nödvändigt. Håll
samman spalterna, så att ögat inte behöver fara längre
än vad fakta kräver. Använd inte tabellen för att
fylla ut sidan. Tabell är fakta, inte dekoration. Diagram kan däremot
användas för dekoration.
Tabellrubrik
Ibland är spaltrubrikerna i tabeller så långa att de måste radbrytas,
medan andra i samma tabell ryms på en grad. Den oreflekterade lösningen
är att alla rubriker börjar högst upp och de långa får ta upp så många
rader som behövs. Men därmed får de korta rubrikerna en massa luft mellan
sig och spaltens innehåll, vilket ger ett rörigt och svårläst intryck.
En bättre lösning är att låta rubrikerna linjera från baslinjen, så att
de flerradiga byggs uppåt medan de enradiga ligger kvar vid kolumnhuvudets
nederdel. Det ger stadga och symmetri och är lättare att läsa.
Tabelltypsnitt
Ett vanligt typsnitt i tabeller är
Univers, som är bra både för text och siffror. Här
finns kondenserade stilsorter som är bra att ta till. Ett annat
bra alternativ är Myriad MM, som med justeringar på axlarna
vikt och bredd kan optimeras för enstaka tabeller. Bell
Centennial och dess föregångare Bell Gothic är gjorda
för att tydligt återge text och siffror i små grader.
Punkt i förkortningar
I förkortningar använder man numer
punkter för att klart ange att det inte är några
felskrivningar eller konstiga ord som avses, utan just förkortningar.
Tidigare var förkortningar utan punkt en accepterad standard, som
uppstod ur en skrivmaskinspraxis som tillämpades inte minst av
journalister. Sen kom de in i 1970-talets sättning och när
journalister idag också är sättare lever de punktlösa
förkortningarna vidare och skapar förvirring. Men egentligen
bör du undvika förkortningar ö h t (alltså över
huvud taget) eftersom de försvårar läsningen mer än
de underlättar skrivandet. Som formgivare och som formansvarig författare
ska man underlätta för läsaren, inte av slöhet försvåra
läsningen.
Gemena i långa
texter

Använd inte kursiver, versaler eller kapitäler i långa texter. Visserligen
användes kursiven som ett rent brödtypsnitt under renässansen, men sen
dess har den etablerats som utmärkning och formgivits för det. I långa
texter blir den svårforcerad. Kapitäler och versaler är olämpliga eftersom
de har samma teckenhöjd och därför inte är tillräckligt särskiljande.
De bildar också otydliga ordbilder som tenderar att bli en enda lång odifferentierad
sträng.

Tänk på att de tre punkterna som markerar utelämnade ord och som
man får fram på alternativ-punkt på mac och alt-0133 på PC,
inte bara är tre punkter, utan ska behandlas som ett ord. De ska alltså
ha luft före och efter punkterna.
De stora feta punkter som vi brukar använda vid uppställningar
kallas "bullets" på engelska och "bomber" på svenska.
("Markörer" kanske vore en bättre term.) Se till att lämna
luft mellan bomben och texten, lämpligen 1/4 fyrkant (spatie) eller ett
mellanslag. Använd fast utslutning eller fast mellanslag, så att avståndet
mellan bomben och texten inte varierar mellan de olika raderna. Tänk på
att storlek och position av bomben kan variera kraftigt mellan olika typsnitt.
Det är inte säkert att den grad som används för texten ger en proportionell
bomb. Justera graden och lyft upp bomben om det behövs, så den harmonierar
med texten.
Feta
skiljetecken
Skiljetecken efter enstaka ord i fet och
kursiv stil ska i vissa fall också vara fet eller kursiv, men i
andra fall rak som brödtexten i övrigt. Grundregeln är
att efterföljande punkt, komma och kolon ska behålla de föregående
ordens stil, medan citattecken, utrops- och frågetecken samt
parentes ska ha brödtextens normala stil. Teorin bakom denna
regel är att punkt, komma och kolon hör till de stilsatta
orden och avslutar dem, medan övriga tecken hör till
meningen som helhet. Citattecken och parentes skapar en avgränsning
runt dem. Subtilt men rätt logiskt. Men ibland får logiken ändå
komma på skam. Rak parentes och raka citattecken vid kursiv stil
kan se rätt rörigt ut, och i sådana fall bör nog
den goda smaken få företräde framför logiken. Men
regeln är bra att känna till och att följa när den
fungerar.
Somliga rubriksättare tror att rubriken
ska fylla ut hela spalten. Riktigt illa är det när man spärrar
versalrader eller använder olika grader och vikter för att
totalt täppa till satsytan. Det är inte bara fult, det är
direkt olämpligt i alla avseenden. Enklast är att använda
vänsterställd rubrik med ojämn högerkant satt i
gemener. Vid rubriksättning i tidningsspalter bör rubriken
inte uppta hela satsytan, c:a 70 % är bättre. I annat fall
riskerar rubriken att krocka med en rubrik i angränsande spalt förutom
att den blir för tung och dominerande.
Radbryt en rubrik så att en sats eller ett meningsinnehåll hålls samman
på varje rad. Fel radbrytning kan göra den svårbegriplig, så att den måste
läsas flera gånger och tolkas, och då har den upphört att fungera som
rubrik. Det bättre att formulera om den än att släppa den i svårtolkat
skick. Klassiska rekommendationer för centrerade rubriker är att den kortaste
raden kommer först, sedan den längsta raden och i botten en mellanlång
rad. I vänsterställda rubriker har man större spelrum, men se till att
sista raden inte blir så kort att rubriken ser ut att tippa över ända.
Styckeindrag är en viktig visuell signal som sparar radutrymme. Det används
i löpande text för att signalera att ett nytt stycke börjar. Styckeindrag
ska inte användas på det första stycket, ty där behöver man inte tala
om att ett nytt stycke börjar. Förstastyckesindrag förekommer i tidningstryck
bara för att man där sätter rubriker i efterhand och inte hinner ta bort
indragen. Men det ser inte bra ut och är alltså direkt förbjudet i andra
sammanhang.
Det lilla indraget kostar nästan igenting
men uppnår precis vad det ska. Gör indraget en fyrkant
brett, så fungerar det.
Gör du indragen längre ska du veta att du bryter mot en typografisk konvention
och att du gör något mer än att signalera nytt stycke. Längre indrag kan
används för att snitsa till kortare texter, för att framhäva deras exklusivitet.
I längre texter skapar de bara oro och läsaren frågar sig antagligen vad
du är ute efter eller om du inte har fattat att ett indrag ska vara en
fyrkant brett.
Alternativet till styckeindrag är att slå
en blankrad mellan styckena. Det är tillåtet i brev och
enkla rapporter som har skrivmaskinstypografi. Det kan också
fungera i korta texter i foldrar och informationsblad, där man
vill skapa luft på sidan och där styckena fungerar som självständiga
små avsnitt. I löpande text bryter blankraderna upp
sammanhanget och kostar dessutom onödigt mycket utrymme. Använder
du blankrader ska du inte använda styckeindrag, de signalerar ju
samma sak.
I smal spalt kan man med fördel använda vänsterställd text, med ojämn
högerkant. Då undviker man de gluggar som lätt blir i utsluten sats och
behöver inte så många avstavningar som krävs där. Men se till att högerkanten
verkligen blir ojämn, så att den inte bildar en figur, som drar uppmärksamheten
till sig. Detta är särskilt viktigt om vänster- eller högerställd text
används i display. Då blir den figurliknande ojämna sidan ett grafiskt
element som sänder ut signaler som du aldrig avsett. I display-text undviker
du förstås avstavning.

Varning för linjärer som har samma
streck för gemena L, versala I och siffran 1. Det är ett
otyg som kan göra sympatiska typsnitt till veritabla
textterrorister. Till dessa linjärer hör Gill Sans, Bernhard
Gothic och Churchward. Det kan finnas anledning att använda en
annan etta i dessa typsnitt, eller ta sig för att göra om
ettan i Gill Sans så att den får ett litet streck högst
upp. Observera att Futura och åtskilliga andra linjärer har
samma tecken för gemena L och versala I, vilket kan ställa till problem i vissa ord såsom 1 Ilsken Iller.
Utmärkta i dessa avseenden är å
andra sidan Verdana och Georgia (används här), som medvetet undviker dessa fällor.

Vinn utrymme i
smala spalter
I smal textspalt kan man vinna utrymme utan
att förlora läslighet genom att använda lätt
kondenserade typsnitt. MulitpleMaster-fonter kommer här till sin
rätt. Genom att fler ord får plats på raden kan man
begränsa antalet avstavningar, liksom slösaktiga
radbrytningar i vänsterställd text och gluggar i utsluten
text.
Ju längre radlängd, desto större
radavstånd krävs för att ögat ska hitta till nästa
rad. I smal textspalt kan man således ha litet radavstånd
som tillsammans med kondenserat typsnitt ger utrymmesvinster.
Somliga typsnitt kräver större
radavstånd än andra. Bodoni och andra nyklassicistiska typsnitt skapades för
att sättas med stor kägel och kräver det än idag.
Luften mellan raderna behövs för att kompensera för den
staketeffekt som de lodräta kraftiga linjerna ger. Bodoni i brödtext
med normalt radavstånd ger en oläslig text. Nästan vad
som helst är bättre. Kursiver och feta stilsorter kräver
också extra kägel i löpande text.
Däremot bör typsnitt med liten x-höjd,
som har höga uppstaplar, mindre radavstånd, eftersom
staplarna svarar för luften mellan raderna. Typsnitt med hög
x-höjd, alltså små uppstaplar, ser proportionellt större
ut än typsnitt med hög x-höjd. Dessa typsnitt kan alltså
sättas i mindre grad och fortfarande vara läsbara. Här
får man se upp med radavståndet så att de inte
packas alltför mycket, eftersom uppstaplarna är diminutiva.
I större grader ser de däremot klumpiga ut. Välj andra
typsnitt för rubriker.
Radavståndet kan också användas
för att justera den färg ett typsnitt sätter på
en sida. Större radavstånd gör sidan ljusare som
helhet, och därmed mer inbjudande om man har ett kraftfullt brödtypsnitt.
Å andra sidan kan ett stort radavstånd göra ett lättare
typsnitt alldeles för blaskigt.
För att lättare identifiera olika typsnitt kan du fokusera på vissa tecken
som brukar vara särpräglade. Baskerville känner vi ju genast igen på dess
öppna ögla i gemena g. Tecknen a, e,
g, toch y. är några som du generellt
kan fokusera på för att bygga upp en identitets-databas i ditt minne.
När denna metod inte räcker får du ta till identifieringsböcker som
Rookledge´s International Typefinder.
© Text och illustrationer Stefan Lundhem
|