Dessa egenskaper har Tobias Freere-Jones på Font Bureau i Boston tillsammans
med Mike Parker på Poynter Institute arbetat med att ytterligare förstärka
med bevarande av originalets elegans.
Poynter MultipleMaster
För att få fram normer för linjevikt och teckenutrymme har man
gjort mätningar på befintliga populära tidningstypsnitt, Times New Roman, Excelsior,
Ionic och Nimrod.
Sedan har fyra varianter tagits fram, med olika vikter men med samma
teckenbredd. Därmed ska de vara utbytbara utan att påverka radfall och
textutrymme. Den lättaste motsvarar Excelsior medan den tyngsta svarar
mot Ionics värden. Givetvis är det den lättaste vikten, Poynter One, som
ligger närmast förebilden.
Dessa skärningar ligger på en viktaxel i ett multiple-master-typsnitt,
varifrån mellanliggande vikter Poynter Two och Three tagits fram. Tanken
är att man ska hitta den vikt som bäst passar med tanke på papperskvalitet
och tryckteknik. En vanlig reaktion är att Poynter One kan passa för tidskriter
och Poynter Two för vissa tidningar. Det har också varit SvD:s bedömning,
som stannat för Poynter Two i brödtexten.
Stilsorten Poynter Roman Bold är väldigt fet och klumpig, och svarar illa
svarar mot Poynter-seriens ambitioner. Den lider av alltför små ljusrum,
som tenderar att becka igen i de små grader som används i tidningstryck.
I stora grader blir den för klumpig. Dess allmänna tyngd gör att den sticker
ut och bryter sidans harmoni.
Från Poynters sida hade man tänkt använda Poynter Sans för mellanrubriker,
men på SvD vill man komma bort från den traditionella stilen med kontrasterande
linjärer. Man vill dessutom ha en rubrikstil som inte är så litterär utan
återger tidningens nyhetskaraktär.
Därför har man valt Giza från Font Bureau som fet textfont. Den bygger
på Figgins mekaner (egyptienner) från 1840-talet, som ursprungligen var
avsedda att användas i stora grader på affischer, skyltar och i annonser.
I detaljer ger den dock intryck av att vara en elektronisk tillfettning
som inte urpsprungligen tecknats som en fet stil.

Enligt David Berlow på Font Bureau kommer man att utveckla halvfeta stilar
som bättre passar den renässansantikva som används i brödtexten.
Linjären Poynter Sans finns i fyra vikter, Light, Regular, Bold
och Black. Förebilden kommer från Morris Fuller Bentons originalteckningar till Franklin
Gothic. Här har man utgått från skärningen för 4 pt, som är extra bred och öppen i
teckenformerna. Från Poynters sida är tanken att denna linjär ska användas som
komplement istället för en fet textvariant för rubriker och utmärkningar.

Stilsorten Black har lite känsla av Franklin Gothic och är ett intressant
alternativ till den. De övriga varianterna är öppna och lättlästa. Som
helhet är Poynter Sans en trevlig och användbar linjär för rubriker och
mellanrubriker.
Rubrikskärningen är avsevärt magrare och elegantare med mycket
stark kontrast, men för en europeisk smak kan den kännas kraftlös och anemisk. Även
den blickar bakåt och ger vissa associationer till den falska Rye
Baskerville.
Lars Andersson berättar att just rubrikstilen är deras stora problem.
Rubrikskärningen är ännu så länge en beta-version, som ska utvecklas till
en serie skärningar i olika vikter och grader.
Den nuvarande regular-versionen känns alltför mjuk och svag för att fungera
som rubrikstil och alltför tunn för ingresser. Man kommer därför att använda
olika rubrikskärningar och eftersträvar varianter med större tyngd.
Eftersom van der Keerks 1500-talsantikva saknade kompletterande kursiv
har Font Bureau utvecklat en ny kursiv i två varianter, en traditionell
elegant version för rubriker och en optimalt läsbar version för textsättning.
Textversionen är bred, öppen och kraftig, med mycket liten kontrast och
mindre lutning än normalt i kursiver. Textkursiven är egentligen inte
av den typ som vanligen hör samman med diagonalantikvor, utan har släktskap
med de klassiska tidningstypsnittens kursiver.
Den är visserligen tydlig och lättläst men inte vacker och lite för stor
och kraftig för att passa ihop med antikvan. Det är tänkt att skönheten
ska få sin plats i rubrikskärningen, men lite inspiration från Nimrod
eller Olympian vore kanske på sin plats.
En variant speciellt avpassad för publicering på webben är under utveckling
av David Berlow på Font Bureau. Dessa fonter är kantutjämnade för god
återgivning på bildskärm, och siktar till att nå en överensstämmelse mellan
tryck och web-publicering.
Hittills har man dock koncentrerat sig på tryck-versionen, beroende på
osäkerheten i hanteringen av fonter på webben. Men en betaversion kommmer
att vara klar under senvåren, och då får vi anledning att testa och presentera
den.
Trots att teckenformerna är enkla och lättlästa, har man lyckats bevara
den elegans och variation som hör renässansantikvan till. Avsluten i c
och e är öppna.
Poynter har mycket stora ljusrum, jämförbara eller större än Swift, och
större än Nimrod och Times. X-höjden är relativt liten för att vara ett
tidningstypsnitt, jämförbar med Times och Swift.
|