Webbfonter för läsbarhet på bildskärm
För typsnitt på bildskärm gäller delvis andra villkor än för tryck. Stil och
utrycksfullhet träder här tillbaks för grundläggande krav på läsbarhet, där
finesser och finstämd linjeföring blir rätt meningslös. Aftonklänning och smoking
göre sig ej besvär, här gäller jeans och träningsoverall.
Det spelar faktiskt inte så stor roll om tecknen på bildskärmen följer de
teckenformer vi ser i utskrift, det viktiga är att de har viss släktskap och är
läsbara. Och att bildskärmens disposition av texten ger vägledning till hur texten blir
disponerad i tryck.
Det viktigaste för typsnitt på bildskärm är kombinationen av teckenform och
teckenmellanrum och inte minst ordmellanrummens storlek.
Tecknen måste kunna särskiljas och det underlättas av öppna former och små
särskiljande detaljer. Tecknen måste vart och ett skiljas åt av lite luft. Det
underlättas av enkla former och räta linjer. Slutligen måste orden skiljas åt av
precis så där lagom mycket luft, så där lagom mycket mer luft än som finns mellan
tecknen.
Få typsnitt klarar i dagsläget denna robusta matematik. Saken kompliceras av att
välartade typer (Myriad) uppför sig riktigt illa i vissa teckenstorlekar, medan busar
(Arial) blir gentlemän i rätt kostym.
Med HTML 4 blir Cascading Style Sheets standard för webben. <FONT>-taggen
ska bort, och istället ska typografering ske med hjälp av stilmallar.
Det ger oss bättre möjligheter att styra typografin på webben. Med CSS
kan man inte bara välja typsnitt och grad i ett antal steg, utan i detalj
specificera teckenstorlek, linjevikt, stilsort etc, med samma möjligheter
som i DTP. Dessutom kan placeringen av stycken och andra grafiska objekt
styras på i princip samma sätt som i desktop-programmen, med angivelser
av avståndet från sidans nollpunkt i övre vänstra hörnet.
Därmed blir grafisk formgivning en realitet på webben. Därmed kan också
html-koder som avser struktur och innehåll återfå sin egentliga funktion,
t.ex. att H1-6 anger rubrikhierarkier. Valfri formgivning kan sedan knytas
till respektive header-tag. Nya möjligheter öppnar sig, men aktualiserar
ånyo typsnitts-problemet. Det spelar ingen roll hur fint man formger en
sida och hur noggrant man specificerar typografin om användaren
inte har det typsnitt som anges i stilmallen blir det mycket skrik
och lite ull som kärringen sa när hon klippte grisen.
Ett sätt att lösa problemet med återgivning av typsnitt på webben är ju att arbeta
med text som gif-bilder, i alla fall där det är viktigt med den grafiska formgivningen.
Kantutjämning erbjuder en lösning, men den skapar också problem.
Att kantutjämna eller inte kantutjämna, det är frågan. Det har blivit kutym på
webben att använda kantutjämning i små rubriker och knapptexter. Därmed har det blivit
suddigt på webben. I början trodde man väl att det var något fel på bildskärmen
eller att man fått smolk i ögat, men nu har vi vant oss vid dimman och och anstränger
oss att tolka de tecken som döljs i diset. Men ur typografisk synpunkt är det
enastående dåligt. Aldrig någonsin skulle vi acceptera så dålig teckenåtergivning i
tryck. Men på webben är vi toleranta men även där kan och bör tecken vara
klara, tydliga och lättlästa. Och det är ingalunda omöjligt.
Problemet uppstår när man så gärna vill använda de snygga typsnitt som man
använder i tryck och som kanske hör till en organisations grafiska profil. Utan
kantutjämning ser tecknen ofta ut som fluglort eller som vilket trist typsnitt som helst.
Kantutjämning kompenserar och ger en ganska stor likhet med de tryckta tecknen för
webbformgivaren vill säga. För den vanlige läsaren, som inte ser någon särskild
poäng med Gill Sans Bold framför Franklin Gothic eller Arial Bold, ser det bara grötigt
och suddigt ut. Arial utan kantutjämning är i dessa lägen faktiskt att föredra, ur
typografisk och informativ synpunkt. Det finns dock några alternativ.
I små grader, under c:a 18 punkter (varierar mellan olika typsnitt och vikter), är
det inte längre fråga om kantutjämning, utan om teckenutjämning. I dessa små grader
omfattar tecknets grundstreck bara två till tre punkter eller mindre, och av dessa
punkter ska en mjuk tonövergång skapas. En sådan toning måste kanske omfatta
trefyra punkter. Alltså måste nedtoningen börja inne i själva tecknet, som helt
enkelt äts upp eller suddas ut. Det är inte bara kanten, utan själva tecknet, som
jämnas ut. Och det var ju inte det man ville.
Kantutjämning bör därför endast användas i större rubrikgrader, där kanten
blir mycket liten i förhållande till tecknets linjer. Och där bör man
verkligen använda kantutjämning. I mindre grader kan man använda kantutjämning
för att skapa en softad effekt, där den effekten är viktigare än läsbarheten.
Problematiken illustreras av bildexemplen nedan.

Gill Sans 16 och 12 kantutjämnad
Av bildexemplen får Gill Sans representera normaltillståndet med kanutjämnade tecken
på designade webbsidor. I båda graderna känns Gill Sans igen, men tecknen är otydliga
och kräver en ansträngning från läsarens sida att tolkas rena.

Myriad Webb 15 och 12 kantutjämnad
Myriad Web är på intet sätt bättre än Gill Sans. Stilmässigt är det faktiskt
bara nyanser som skiljer dem åt i kantutjämnat skick och suddigheten är densamma. Arial
är lite öppnare, trots att Myriad som typform är öppnare i tryck. Myriad Web har
egentligen ingenting att erbjuda härvidlag.
Övriga exempel nedan saknar kantutjämning, och är därmed lättare att läsa, men
alla är inte vackra eller stilrena.

Arial 14 och 11
Den mindre graden ser avsevärt trevligare ut än Gills mindre, men den större graden
är påtagligt klumpig. Tillriktningen är dock i allmänhet god. Om man gör bilden i
Photoshop får man individuellt anpassa vissa teckenmellanrum, men det gäller för
samtliga fonter som sätts utan kantutjämning i detta program.

Myriad Web 15 och 12
Myriad i Adobes speciella webb-version har inga egenskaper som motiverar det
framför Arial.

Verdana 13 och 10
Verdana har en öppnare teckenform och riktigt lyser av klarhet och enkelhet.
Texten är lättläst och i mina ögon inbjudande som knapp eller klickbar
rubrik. Estetiskt sett håller det måttet, och kan konkurrera med Gill
Sans i detta sammanhang. Åven den mindre graden är tydlig och lättläst.
Tveklöst är Verdana överlägsen som knapp-typsnitt i alla avseenden utom
ett; det tar upp för mycket plats.

Tahoma 13 och 10
Tahoma är förebilden för Verdana och har i stort sett samma teckenformer,
men är i vissa tecken smalare och rent allmänt tätare tillriktad. Tahoma
är därför bättre för knappar och rubriker, när Verdanas luftigare teckenmellanrum
blir för utrymmeskrävande. Men Tahoma distribueras inte längre med Microsofts
program och OS och finns inte som standard på Mac-sidan. Därför bör det
användas i form av gif-texter när det används som komplement till Verdana.
© Text och illustrationer Stefan Lundhem
|