Det är inget fel på Arial 10 pt egentligen, bara att
det känns så förfärligt tråkigt och karaktärslöst. Teckenformen är oval, med
genomgående rundade hörn. Arial 10 pt är bra anpassat till bildskärmen, med jämn
teckenbredd och tydlig teckenform och perfekt avvägning mellan teckenform och
teckenmellanrum och ordmellanrum. Vid enstaka tecken fallerar tillriktningen, men det
saboterar inte läsningen.
I 11 pt är Arial läsbart och tydligt för kortare texter. Kombinationen
av rektangulära teckenformer och för litet ordmellanrum gör det
olämpligt för längre texter. Tekniskt sett är det föredömligt
avvägt vad avser teckenmellanrum och teckenform.
I 12 pt övergår Arial till en rund teckenform som tillsammans med för litet
ordmellanrum skapar en snirklig trådstruktur, som gör det svårläst
i längre texter. Arial 12 pt har dock en öppenhet som kan komma
till bruk i korta texter och lätta rubriker.

Bild Arial 12 pt
Arial representerar den äldre formen av linjär, den så kallade 1800-talsgrotesken.
Den har en oval grundform och slutna tecken som lätt blandas samman.
Det ser du här i bosktaven a. Det finns en ganska bra överensstämmelse
mellan bitmap och teckenkontur. Bitmap-tecknen väljer en smalare
väg när misspassning uppstår.
Trots att teckenformerna i Times inte är optimala för bildskärm
är Times på PC utmärkt i 12 pt, främst tack vare den goda
tillriktningen, med väg avvägt teckenmellnarum och i allmänhet
god passning mellan tecknen.
I 11 pt får Times en mer kondenserad form, men
teckenidentitiet och tillriktning är fortfarande utmärkt.
I 10 pt blir tecknen så små att de börjar bli gnetiga, men tack vare bevarad
god tillriktning är den fortfarande läsbar. Det är denna storlek
som är standard för Times i 12 pt på Mac, men där är Times mer
kondenserad med sämre tillriktning. Macanvändare rekommenderas
att ladda ned Microsofts Times New Roman och använda den som standard-Times.
Fet stil är utmärkt i 12 punkter. Normalt övergår ju Times från
renässansantikva i mager stil till nyantikva i fet stil, men i
Monotypes Times får den karaktär av mekan eller clarendon, och
det gläder vår ögon. I större grader blir det värre, där får vi
en tung och klumpig nyantikva som inte passar nånstans. Här bör
man välja Georgia om man vill ha en fet antikva.
Kursiven är i och för sig välgjord med bra teckenmellanrum, men den starka
lutningen och den smala teckenformern gör att tecknen blandas
lätt samman, vilket gör den ordentligt svårläst.

Bild Times New Roman 12 pt
Times New Roman representerar en klassisk antikva med rötter
i boktrycket. Notera de tunna hårsstrecken och de mycket vassa
vinklade serifferna. Bitmap-tecknen återger dessa detaljer så
gott det går och följer troget teckenformerna. Av bilden framgår
tydligt att Times 12 pt är lite mindre än Georgia och Myriad och
avsevärt mindre än de tre linjärerna i samma grad. Bitmap-tecknen
följer teckenformen troget, men väljer breddning vid misspassning.
Myriad är ett utmärkt typsnitt i vanlig typografi men
som webbtypsnitt når den i 10 pt inte upp till samma nivå som Arial och Verdana.
Obalanserad teckenbredd blandning av runda och ovala teckenformer och otydliga
ordmellanrum gör Myriad Webb 10 pt till rätt meningslöst val. Arial 10 pt är bättre.
Även Myriad Web 11 pt ger ett oroligt och spretigt
intryck, med dålig tillriktning. Ordmellanrummen är så små att ordbilder inte skapas
och tecknen ligger i många fall packade mot varandra, så det hela ger ett alltför
kompakt och svårtolkat intryck. Arial 11 pt är öppnare och redigare.
Myriad Web 12 pt kunde vara en alldeles utmärkt linjär. Teckenformerna är öppna,
balanserade och särskiljande och teckenmellanrummen är i allmänhet
väl avvägda. Minion Web 12 är vacker och trevlig, men helhetsintrycket
dras ned av alltför litet ordmellanrum och ojämna teckenmellanrum,
som gör texten onödigt svårläst. Ett användbart alternativ till
Arial 12 pt dock.

Bild Myriad 12 pt
Myriad MM är liksom Verdana en humanistisk linjär med öppna enkla
former, som fungerar utmärkt i tryck. Som synes följer bitmap-tecknen
konturen mycket nära. Myriad eftersträvar också att följa teckenformen
men väljer att göra bitmap-tecknen något smalare än konturen när
misspassning uppstår. Det är ett mindre lycklig val ur läsbarhetens
synpunkt, men kan vara motiverad för att behålla den inbördes
balansen mellan tecknen. Sådana problem behöver inte uppstå om
typsnittet från början designas för skärmvisning.
10 pt. Här har Minion Web ordentligt med luft mellan tecknen,
och det gör den riktigt läsbar, trots att teckenformerna inte
är optimala för bildskärm. Dessvärre dras Minion Web 10 pt med
mycket ojämn tillriktning, där det i åtskilliga fall är lika stort
mellanrum mellan tecknen i ett ord och själva orden, så att man
helt enkelt inte ser vart tecknet hör. Här krävs bättre TrueType-hintning
från Adobes sida.
11 pt. Här kommer Minion Web mer till sin rätt. Teckenstorleken motsvarar Times
New Roman 12 pt, och är nästan lika lättläst. Teckenbredderna
håller bra balans, men helhetsintrycket dras ned lite av att ordmellanrummen
inte är så tydliga som i Times New Roman. Minion Web 11 pt är
dock ett fullt användbart alternativ till Times i Windows. Dessvärre
ingår inte 11 pt i de förvalda storlekar som används på webben
med FONT-taggen, däremot kan den bli ett mycket bra alternativ
till Times och Georgia med cascading stylesheets.
Dessvärre rasar dessvärre Minion Webb fullständigt i den viktiga
graden 12 pt., där den blir alldeles utspärrad med otydliga ordmellanrum,
så att tecknen inte längre skapar ordbilder. Teckenformerna är
likartade Minion Web 11 pt, med lägre x-höjd och i vissa fall
större ljusöppningar, men läsbarheten är nästan obefintlig. Det
finns ingen anledning att använda Minion Web 12 pt, om man inte
vill skriva spärrad stil förstås.
Minion Web har en vacker kursiv, men alltför mycket luft
mellan tecknen ger den ett spärrat intryck. Den är dock lite svårläst.

Bild Minion 12 pt
Minion är ett utmärkt och lättläst typsnitt i tryck och utskrift,
som förenar moderna krav på enkelhet och tydlighet med estetiska
krav på elegans och klassisk teckenform. På bildskärmen havererar
det i små grader, trots att detär mer robust än Times. Minion
12 pt är som synes mindre än Georgia i samma grad. Bitmap-tecknen
följer troget teckenkonturen, med mindre lyckade resultat i t.ex.
diagonalen på gemena a. I mindre grader ger denna ambition mer
svårlästa tecken än Georgias. Man följer även rundningen i den
övre bågen på b. Det ger som helhet mer rundade teckenformer än
teckenkonturen har. I andra lägen blir bitmap-tecknen lite spretiga.
Den triviala slutsatsen är att de enda typsnitt som egentligen fungerar på
bildskärm är de som också formgivits för bildskärm. Det intressanta
med Verdana och Georgia är att de dessutom fungerar bra i andra
sammanhang. Här kan vi se fram emot ytterligare utveckling, när
det blir kommersiellt möjligt att skapa typsnitt för webben. Men
det kräver andra lösningar än gratistypsnitt.
Verdana och Myriad följer den teckenstorlek i Windows som etablerats
med Arial. Dessvärre är den något för stor för att fungera i löpande
text. Därför används de vanligen i en storlek mindre på webben
-1 eller size 2, d.v.s 10 pt grad. Med CSS försvinner problemet,
ty där kan exakta storlekar avpassade för respektive
typsnitt anges i pixlar eller punkter, på samma sätt
som typsnitt hanteras i tryckt typografi.
Times har däremot en standardstil i 12 pt som är utmärkt som skärmformat. Minion
följer den men är aningen större och dessvärre alltför utspärrad.
Georgia närmar sig däremot Verdana och Arial i teckenstorlek. Georgia 11 pt motsvarar
ungegär Verdana 10 pt. Georgia 10 pt är jämförbar med Times 12 pt i teckenstorlek.
I denna teckenstorlek fungerar Georgia dock utmärkt som lästypsnitt. Även 8
pt (size 1 eller -2 på webben) är hyfsat läslig. Men det skapar
problem eftersom radbrytning och texturymme dramatiskt förändras
om man anger Georgia som ett första alternativ och användaren
inte har detta typsnitt utan använder Times. I så fall måste Georgia
också specificeras avseende storlek, alltså 10 pt eller 1.
Det skapar givetvis problem vid fomrgivning av sidor med Georgia.
Detta är det enda egentliga felet med Georgia, att den i 12 pt
är för stor i förhållande till Times i samma grad.
För att systemet med gratisfonter ska fungera krävs att tillräckliga många
använder dem på sina webbsidor så att de blir en standard, att de lätt kan hämtas hem
av användaren och att de har andra fördelar och användningsområden än att enbart
återge formgivning av webbsidor. Arial och Times uppfyller givetvis kraven eftersom de
redan finns med Windows 95. Verdana och Georgia gör det likaså, eftersom de har
fördelar som bastypsnitt i alla sammanhang.
Fördelarna med Microsofts gratisfonter Verdana och Georgia är
att de fungerar i praktiken redan nu på webben. De är gratis och
ger teckenformer som verkligen är anpassade till bildskärm.
Nackdelen är i första steget att man som typformgivare fortfarande är beroende av
vad användaren har på sin dator, så inga garantier finns för att en formgiven sida
verkligen blir som uppdragsgivaren betalat för. Dessutom räcker de inte långt om man
verkligen vill formge webbsidor typografiskt. För att göra lite mer avancerad
formgivning med t.ex. Impact, Webdings och Comic Sans bör man förlita sig på
inbäddning av typsnitten.
Adobes webbfonter är lite tveksamma, eftersom de kostar pengar och inte på något
avgörande sätt förbättrar läsbarhet eller design på webben. Vi kan inte räkna med
att de blir någon allmän standard på webbsidor. I förening med ett förmånligt pris
kan dock andra användningsområden vara något som talar för dem, eftersom de finns i
TrueType-format och är fina kvalitets-typsnitt. Adobes webbfonter kan dock få
användning i gif-texter men framför allt är det som inbäddade fonter Adobes webfonts
kan bli av värde.
Om vi ska döma av historien lär nog Bitstreams TrueDoc-lösning förbli ett marginellt
alternativ till Adobes och Microsofts OpenType. Men osvuret är
bäst, det är inte uteslutet att OpenType stöter på problem och
att TrueDoc blir industristandard under tiden. Men det är inte
särskilt sannolikt.
Med sin satsning på webbanpassade typsnitt och inbäddning av typsnitt på webben har
Microsoft och Adobe tagit ett första steg. När denna teknik slår igenom på bredare
front med OpenType lär vi nog se ännu flera och ännu bättre typsnitt för webben. Ty
till syvende og sidst är det inte distributionstekniken det hänger på, utan att man har
nåt av värde att distribuera.
© Text och illustrationer Stefan Lundhem
|