Microsofts gratisfonter
Det räcker inte att ha teknik att bädda in fonter, det gäller att ha några fonter
att bädda in också. Här har Microsoft visat framfötterna igen genom att låta Mathew
Carter formge några typsnitt speciellt för bildskärmen.
Verdana och Georgia ingår i den grupp fonter, som Microsoft tillhandahåller
gratis. De flesta av dem ingår i Windows 95 och andra distribueras med
vissa windowsprogram, men de går också att gratis ta hem, för Mac och
Windows, från Microsofts webbplats, www.microsoft.com/typography.
Typsnitten i detta bibliotek är standardtypsnitten Arial, Courier New och Times New
Roman, samt nykomlingarna Webdings, Verdana, Trebuchet, Georgia, Comic Sans MS och Impact
och Arial Black. I denna artikel uppehåller vi oss vid Verdana och Georgia som jämförs
med Arial och Times New Roman.
(+ Bilder på alla i EPS teckenkontur och GIF bitmap)
Det hela började 1994 som ett projekt för att ta fram originaltypsnitt till Windows,
som Microsoft fritt kan distribuera som gratistypsnitt.
Tahoma var det ursprungliga typsnittet, som sedan utvecklades till Verdana med bredare
teckenformer och större teckenmellanrum för att kunna användas i löpande text. På
motsvarande sätt togs Georgia fram som en ersättare för Times för textsättning i på
bildskärm.
I dessa typsnitt har man vänt på steken när det gäller produktionsordningen för
typsnitt. Vanligen är teckenkonturer som gör sig bra i tryck det primära och
bildskärmsvisningen sekundär. Här har man istället börjat med bitmap-tecknen i de
viktiga textstorlekarna 8-12 punkter. Därefter började arbetet med teckenkonturerna som
kan ge typsnitt användbara för utskrift och tryck, och med TreType-hintningen som gör
typsnitten specialanpassade för bildskärm.
Framtagningen av typsnitten har tillgått så att Carter tecknat teckenkonturerna till
TrueType-typsnittet. Här har han utgått från vad som fungerar i små och stora grader
på bildskärm, och som fungerar bra i utskrift och tryck. Men det centrala har varit
kopplingen till skärmvisningen.
Därvid har man utgått från handgjorda tillfälliga bitmap-tecken för de mindre
graderna. Mellan dessa bitmap-versioner och Carters teckenkontur finns överensstämmelse
så långt det går, men bitmap-tecknen anpassas till det som blir tydligt och läsbart
på bildskärmen i varje enskild grad. Vissa tecken i vissa grader avviker således en hel
del från teckenkonturerna.
Sedan har Rickner gjort de s.k. hints, styrningar, av TrueType-fonterna,
som i varje enskilt fall automatiskt anpassar teckenkonturen till de teckenformer
som arbetades fram med bitmap-tecknen. Det är här den verkliga styrkan
ligger med Microsofts TrueType-fonter. Därefter är bitmap-versionerna
överflödiga, ty nu sköter ju TrueType-hintningen deras jobb.
Det mest utmärkande med Verdana och Georgia är den jämna tillriktningen, att det är
lika mycket luft mellan alla tecken. Denna egenskap är lika viktig som teckenformerna.
Till skillnad från andra fonter är de inte tillriktade för tryck utan för
bildskärm.
De feta vikterna är lite fetare än i andra typsnitt, där den feta vikten försvinner
i små grader eller blir för mager för att synas som utmärkning. Även här har
Microsoft utgått från bitmap-tecken för att hitta den rätta förstärkningen.
Microsoft anlitade Matthew Carter för formgivningen av Verdana och Georgia.
Han har en lång meritlista inom modern typsnittsformgivning. Carter var
en av de fyra grundarna av Bitstream, men arbetar nu som självständig
typformgivare. Han har skapat fina boktypsnitt som Galliard. Ett annat
av hans typsnitt, Charter, togs fram för att fungera bra i laserutskrift
i låg upplösning. Erfarenhet från typsnitt som ska läsas i små grader
har han från Bell Centenniel som används i amerikanska telefonkataloger.
I Verdana och Georgia har Carter arbetat med att göra typsnitt alltmer förfinade ju
bättre uppläsning de exponeras i. I Verdana används Microsoft TrueType-hintning i stor
skala, som ger en enkel men elegant form på bildskärm och mer komplexa och förfinade i
utskrift och tryck.
Det är Thomas Rickner som svarar för TrueType-hintning av Carters teckenformer.
Han är väl skickad för uppgiften. Han började på Apple med utvecklingen
av deras TrueType-typsnitt och med utvecklingen av TrueTypeGX. Därefter
har han frilansat åt The Font Bureau, med specialanpassade TrueType och
Typ1-typpsnitt åt bl.a. Adobe, Apple och Microsoft. Sedan 1994 arbetar
han på Monotype med deras TrueType-fonter.
Adobes uppsättning av webb-fonter är till skillnad från Microsofts inte gratis, men
de får användas för inbäddning på webben. Priset är dock överkomligt för dessa
kvalitetstypsnitt. Adobes webb-fonter är TrueType-versioner av Adobes Originaltypsnitt,
som de själv har full upphovsrätt till och därmed har rätt att distribuera över
nätet.
I Adobes webbfonter ingår Myriad, Minion, Caflish Script, Mezz, Penumbra och
Giddyup.
(+ bild av Adobes webbfonter)
Här har Adobe dragit nytta av MultipleMaster-tekniken. Alla dessa typsnitt finns ju
som MM-fonter, med undantag för Giddyup. Adobe har tagit fram en mellanform, som fungerar
bra på bildskärm, och som samtidigt ger goda utskrifter.
Teckenkonturen av Minion Webb motsvarar en något tillfettad och kondenserad
6-punktersversion av Minion MM, men med kraftigare hårstreck och mer markerade seriffer;
alltså ett typsnitt som i utskrift kan fungera bra i små grader. Här har Adobe lagt ned
lite möda på att ta fram en webbanpassad variant av Minion. Att den sen inte fungerar
som TrueType-typsnitt på webben är en annan historia.
Myriad Web är en aning mer expanderad än den Myriad Regular som Adobe bundlar med ATM
och vissa program, men oförändrad i detaljer. Den som har Myriad MM och Fontographer kan
i och för sig ta fram detta typsnitt och omvandla till TrueType. Versalerna i Myriad Webb
är dock mindre och smalare än Myriad MM och här följer Adobe samma koncept som Matthew
Carter introducerat i Verdana.
På webben har Adobes webb-fonter ett givet användningsområde för knappar och
rubriker i gif-format. För detta syfte kan man förstås använda originaltypsnitten, men
för den som inte har dem är Adobe WebFonts ett mycket användbart alternativ.
Som inbäddade typsnitt har Adobes webb-fonter hyfsat bra teckenformer
för bildskärmen, men tillriktningen fallerar. I de flesta avseenden ligger
de långt efter Microsofts gratisfonter. För löpande text är Microsofts
Verdana och Georgia överlägsna.
© Text och illustrationer Stefan Lundhem
|