OBS! Artikeln är skriven för Mac-miljö.
Typsnittsbilder är dumpar från Mac-bildskärm. Läs mer om skillnaden i
teckenstorlek Mac/PC i artikeln Webbtypo
3.
Inte bara Times och Helvetica
För 10 år sedan gav oss desktoprevolutionen tusentals
typsnitt, som vi nu använder för att effektivt förmedla information på
papper. Internet har gett oss tillgång till global information och till
vårt förfogande har vi två typsnitt.
Om de två vore de bästa typsnitten för ändamålet behövde man inte
klaga. Men det är just de två typsnitt som ratades av desktopparna
Times och Helvetica på Mac och Times New Roman och Arial på
PC som står oss till buds. Fast det är inte hela sanningen. Det finns
mera, och guldkornen finns där man minst anar det.
För typsnitt i textgraderna 1016 pt finns det i princip tre modeller
för återgivning av teckenformerna på bildskärm: den kvadratiska, den ovala
och den runda.
 
Bild på grundmodeller för teckenformer för
bildskärmen
Dessa lösningar varierar mellan typsnitten, men den största skillnaden är mellan olika
teckenstorlekar inom samma typsnitt. Teckenformerna kan faktiskt skilja
så mycket mellan 12 och 14 punkter, att man tror det rör sig om två
olika typsnitt.

Saken kompliceras ytterligare av att tecknen visas större i Windows
än i Mac, vilket motsvarar ungefär ett storlekssteg angivet i font size.
Text satt i Helvetica size 3 motsvarar på Mac Helvetica 12 punkter, men
blir i Windows Helvetica 14 punkter. I själva verket används
olika pixelstorlekar för samma font size, så att teckenstorlekar
som visas på den ena plattformen inte ens förekommer på
den andra. Denna differens gäller inte bara webbsidor utan gäller generellt
mellan plattformarna. (Mer
om storleksproblematiken hittar du här.)
I tidernas begynnelse var typsnitten till Macens operativsystem punktuppbyggda
fonter, s.k. bitmaps. Dessa fonter var handgjorda, där varje enskild bildpunkt
var utplacerad inom bildskärmens pixelmatris, så att den på bästa sätt
återgav teckenformen, med en anpassning mellan läsbarhet på bildskärmen
och likhet med en tänkt teckenform. Typsnitten handbyggdes i ett antal
storlekar, 8, 10, 12, 14, 18 pt osv. Valde man en storlek mellan dem fick
den mindre storleken förstoras, och tecknet blev fult och kantigt. Vid
utskrift blev tecknen också fula och kantiga. Därför kopplade man PostScriptfonter,
så kallade skrivarfonter, till skärmfonterna. Valde man Geneva på
Macen blev det Helvetica i utskrift, och för New York blev det Times på
skrivaren.
Idag är typsnitten till Apples OS TrueType-fonter, där samma teckenkontur
används för bildskärm och skrivare. I allmänhet håller de hög teknisk
standard, genom att man använder sig av styrkan i TrueType-teknologin
för anpassning av teckenkonturerna till bildskärmen.
Från Apples sida har man inte gjort några ansatser att utforma verkligt
läsbara skärmtypsnitt, som också är snygga i utskrift, utöver den ursprungliga
ansatsen vid 1980-talets mitt, då Mactypsnitten Chicago, Geneva, Monaco
och New York utformades för bildskärmen. De är givetvis mycket läsbara
på bildskärm, eftersom de redan från början utformats för detta, men de används
inte för utskrift. I fonthanteringen på Mac är det Times och Helvetica
som är prioriterade som förvalda typsnitt, trots att de varken är lättlästa
eller vackra, vare sig på bildskärm eller i utskrift.
Till saken hör att Apples Times inte är identisk med Monotypes originalversion
Times New Roman. Apples Times är lite smalare, med större kontrast mellan
breda och tunna linjer. Denna starka kontrast var ett problem redan i
den ursprungliga Times New Roman, vilket bidrog till att den inte användes
i tidningstryck. Bristerna i Monotypes Times New Roman förstärks
ytterligare av Apples Times, medan kontrasten egentligen borde tonas ned
med tanke på bildskärmens låga upplösning.
Apples Helvetica avviker också från original-Helvetica,
med brister i fråga om teckenbredd, och i detaljer,
t.ex. vid smala vinklar. Typografisk oskuld eller inkompetens, bara.
Därför har Apples Times
och Helvetica inte använts i professionella sammanhang, där man i stället
valt Linotypes Helvetica och Linotypes Times Ten eller Monotypes Times
New Roman. Så macanvändaren är inte helt lyckligt lottad när det gäller
standardtypsnitt.
Geneva är i 12 punkter ett trevligt och lättläst skärmtypsnitt. Teckenformen
är oval, med ganska slutna former, som försämrar
åtskillnaden mellan tecknen. Tillriktningen är kanske lite väl luftig,
i synnerhet ordmellanrummen. Typsnittet är tämligen karaktärslöst,
men överlägset Helvetica i 12 punkter. I graderna 14 och 16 punkter är
teckenformen helt rund, med lite öppnare teckenformer. Här blir Geneva
lite väl trådliknande och tråkig, men läsbar.



New York är ett utmärkt skärmtypsnitt i 12 punkter.på Mac. Teckenformen är
rund, vilket ger lite spretiga tecken, men tecknen har en öppenhet och
bredd som gör dem lättlästa. Dessvärre är x-höjden lite för hög, vilket
drar ned teckenigenkänningen. Tillriktningen är mycket bra, med god balans
mellan tecken- och ordmellanrum. New York har dock större tecken än Times,
och motsvarar i 12 punkter närmast Times 14 punkter. I större grader fallerar
dock New York och får alldeles för stora och luftiga tecken, och i 16
punkter fungerar den inte alls.

Times i 12 punkter är mycket svårläst, med alltför små, kompakta tecken
med alltför tät tillriktning. Seriffer blir överdimensionerade och texten
ger ett grötigt intryck. I 14 punkter är Times mer lättläst, men teckenmellanrummen
är för små, med alltför slutna teckenformer. I 16 punkter är typsnittet
tydligare, men teckenformerna ser lite märkliga ut med påtagligt hög x-höjd,
alltså korta uppstaplar. Även är här teckenmellanrummen för täta.



Helvetica är inte lyckat som skärmtypsnitt. I 12 punkter är teckenformen
rund med mycket slutna former, som gör det svårt att särskilja tecknen,
t.ex. o och e. De runda formerna blir toppiga och ser närmast lite löjliga
ut. Tillriktningen är acceptabel, men lite för tät mellan tecknen. I 16
punkter får Helvetica lite mer karaktär genom mer kvadratiska former,
men inte är det vackert.



Eftersom ATM faktiskt är något av en standard för den som hanterar Type1-typsnitt,
skulle denna programvara också kunna vara en grund för de facto typsnittsstandard,
fr.a. inom macvärlden, men även bland mer grafiskt orienterade windowsanvändare.
Adobe skickar faktiskt med 14 typsnitt, somliga i olika stilsorter och
varianter.
Samlingen domineras dock av typsnitt som inte är så användbara i vardagsbruk,
nämligen 6 skripter, alltså handstilsliknande typsnitt (Caflish Script,
ExPonto, Nueva, Poetica, Sanvito och Tekton) och 5 dekorativer eller displaytypsnitt
(Critter, Lithos, Minion Ornaments, Viva och Willow). De flesta är utmärkta
för sina syften, men knappast några standardsättare.
Det finns två antikvor, av vilka endast Utopia är allmänt användbar,
medan den annars utmärkta Minion endast finns i kondenserad variant. Arbetshästen
i sammanhanget är linjären Myriad. Inget av dessa typsnitt är dock särskilt
lämpat för skärmvisning, eftersom deras syfte är att skrivas ut som Typ1-typsnitt
på skrivare.
Adobe ATM-typsnitt
Men med de utmärkta typsnitten Minion och Myriad skulle Adobe kunna bidra
till en standard, om man skickade med de webbanpassade TrueType-varianterna
med ATM, och således gjorde dessa fonter gratis. Så är alltså inte fallet,
så sannolikheten att se Myriad och Minion på webben är ganska liten. Även
om förlusten kanske inte är så stor när allt kommer omkring, är det bra
med variation och konkurrens är stimulerande för utvecklingen.
Adobe tillhandahåller en uppsättning typsnitt, som trimmats för god återgivning
på bildskärm. I Adobes paket med webbfonter ingår Myriad, Minion, Caflish
Script, Mezz, Penumbra och Giddyup. De är till skillnad från Microsofts
core fonts inte gratis, men de får användas för inbäddning på webben.
Priset är dock överkomligt för dessa kvalitetstypsnitt. Adobes webbfonter
är TrueType-versioner av Adobes Originaltypsnitt, som Adobe har full upphovsrätt
till och därmed har rätt att distribuera över nätet.
Här har Adobe dragit nytta av MultipleMaster-tekniken. Alla dessa typsnitt
finns ju som MM-fonter, med undantag för Giddyup. Adobe har tagit fram
en mellanform, som fungerar bra på bildskärm, och som samtidigt ger goda
utskrifter.
Minion Web är främst avsett som brödtypsnitt i mindre grader, men
är också tänkt för rubriker i större grader.Teckenkonturen av Minion Webb
motsvarar en något tillfettad och kondenserad 6-punktersversion av Minion
MM, men med kraftigare hårstreck och mer markerade seriffer; alltså ett
typsnitt som i utskrift kan fungera bra i små grader. I Minon Web har
Adobe lagt ned lite möda på att ta fram en webbanpassad variant av Minion.
Att det inte fungerar fullt ut som TrueType-typsnitt på webben är en annan
historia.

I 12 punkter är Minion Web. trots de små tecknen. anmärkningsvärt läsbar.
Till det bidrar öppna teckenformer och en mycket luftig tillriktning.
Men tecknen är alldeles för små för att användas i längre textstycken
och tillriktningen är så ojämn, så att det ibland är svårt att skilja
ord från tecken, vilket drar ned helhetsintrycket. I 14 punkter är Minion
mycket bra, med bra tillriktning, men det har lite spretiga teckenformer,
på grund av den runda modellen. I större grader rasar dock Minion helt,
med alltför stora teckenmellanrum, så att hela texten blir spärrad och
synnerligen svårläst.



Även Myriad Web är tänkt för brödtext och rubriker, men ska
också fungera bra som knapptexter, text i smal spalt och annonser. Det
är ett enkelt och lättläst typsnitt.
Myriad Web är en aning mer expanderatän den Myriad Regular, som Adobe
bundlar med ATM och vissa program, men oförändrat i detaljer. Den som
har Myriad MM och Fontographer kan i och för sig ta fram detta typsnitt
och omvandla det till TrueType. Versalerna i Myriad Webb är dock mindre
och smalare än Myriad MM och här följer Adobe samma koncept som Matthew
Carter introducerat i Verdana.

Myriad är ett utmärkt typsnitt i vanlig typograf,i men som webbtypsnitt
når det i 12 pt inte upp till samma nivå som Arial och Verdana. Obalanserad
teckenbredd i förening med blandning av runda och ovala teckenformer,
samt otydliga ordmellanrum, gör Myriad Webb oroligt och spretigt. Arial
12 pt är bättre.

Myriad Web 14 pt kunde vara en alldeles utmärkt linjär. Teckenformerna
följer den runda modellen, de är öppna, balanserade och särskiljande och
teckenmellanrummen är i allmänhet väl avvägda. Minion Web 14 är vacker
och trevlig, men helhetsintrycket dras ned av alltför litet ordmellanrum
och ojämna teckenmellanrum, som gör texten onödigt svårläst. Ett användbart
alternativ till Arial 14 pt dock.

I 16 punkter är Myriad Web mycket sympatiskt och väl fungerande, med
utmärkt tillriktning mellan tecken och mellan ord. Här kommer den konsekvent
runda teckenformen till sin rätt, i et typsnitt som till skillnad från
övriga linjärer i samma grad ser mjukt och vänligt ut.

Detta är ett handstilstypsnitt (script) med fint flyt och vänlig karaktär.
Det kan användas i korta texter, men kanske helst i rubriker och loggor,
för att skapa en personlig eller informell atmosfär på webbsidan.


Detta är ett displaytypsnitt för lite häftigare rubriker och knappar,
som ska ge en karaktär av att vara skrivna för hand. I webbsammanhang
räcker det nog att ha det i gif-texter, men i nätverk och multimedia kan
det kanske fungera som levande typsnitt.


Detta typsnitt ska svara för den klassiska elegansen i rubriker och skyltar.
Det kombinerar linjärernas jämntjocka linjer med antikvans seriffer. Penumbra
ger vissa associationer till den romerska kapitäskriften, men har också
en tydlig kraft. Det är ett display-typsnitt som inte används i löpande
text och som har sitt största användningsområde som gif-texter.


Här är en rolig och lekfull handstil, som kan vara trevlig på privata
hemsidor eller på ställen där man vill ange att något är kul eller avvikande.
Som sådant är Giddyup klart användbart och det används också en del på
webben. Även här räcker det att ha den i gif-texter.


På webben har Adobes webbfonter ett givet användningsområde för knappar
och rubriker i gif-format. För detta syfte kan man förstås använda originaltypsnitten,
men för den som inte har dem är Adobe WebFonts ett mycket användbart alternativ.
Som inbäddade typsnitt har Adobes webbfonter bra teckenformer för bildskärmen,
men tillriktningen fallerar. På den punkten ligger de efter Microsofts
gratisfonter.
Som en del i en uttrycklig satsning på stöd till typsnittshantering på
webben tillhandahåller Microsoft en uppsättning gratistypsnitt, som är
särskilt utvecklade för bildskärm. Dessa typsnitt kan också bäddas
överföras med de webbsidor man gör, och för detta syfte tillhandahåller
Microsoft gratis ett verktyg för fontinbäddning - som bara fungerar med
Microsoft Explorer 4 och uppåt.
Oavsett vad man må tycka om Microsofts hegemonisträvanden inom mjukvara
och Internet, har det inom typsnittsområdet gjort en gedigen och banbrytande
insats. På sin webbplats www.microsoft.com/typography/web
tillhandahåller Microsoft inte bara uppdaterade versioner av gratistypsnitt
och fontverktyg, utan dessutom matnyttig information om typografi på webben.
Den är väl värd att besöka även om man inte ska ladda ned typsnitt.
Även om den primära tanken varit att webbfonter ska skickas med webbdokumenten
och aktiveras på mottagarens dator, är det ett koncept som inte slagit
genom riktigt än. Ett skäl är att vissa typsnittsmakare är rädda att deras
alster på detta sätt ska spridas som frivara över världen, ett annat är
att det kräver en del extra insatser från producentens sida, som inte
alltid känns så motiverade, i synnerhet som tekniken inte fungerar på
alla webbläsare.
Microsofts andra linje är att satsa på spridning av gratisfonter, så
att sådana standarder skapas att fler typsnitt, än de som är gemensamma
för olika operativsystem, kan användas på nätet, genom att de helt enkelt
finns på de flestas datorer. Dessa fonter levereras med Microsofts programvara
och kan som sagt laddas ned från webben.
Typsnitten i detta bibliotek är standardtypsnitten Arial, Courier New
och Times New Roman, samt nykomlingarna Webdings, Verdana, Trebuchet,
Georgia, Comic Sans MS , Impact och Arial Black samt Andale.
Arial är Monotypes version av Helvetica, som i sin tur är en moderniserad
version av den gamla 1800-talslinjären, t.ex. Accidenz Grotesk. Den är
standard i Windows-miljö, på samma sätt som Helvetica är det i Mac-miljö.
En ganska ful och hopplös linjär, med sina slutna former och kraftlösa
linjeföring. Men som skärmtypsnitt har Arial har sina fördelar framför
Helvetica.

Det är inget fel på Arial 12 pt egentligen, bara att det känns så lite
tråkigt och karaktärslöst. Teckenformen är oval, vilket gör det smalt
och mycket ekonomiskt. Detär mycket väl anpassat till bildskärmen, med
jämn teckenbredd och tydlig teckenform och perfekt avvägning mellan teckenform
och teckenmellanrum och ordmellanrum. Vid enstaka tecken fallerar tillriktningen,
men det saboterar inte läsningen. Det är ett utmärkt val för såväl kortare
som lite längre texter, och fungerar bra i knappar.

I 14 pt övergår Arial till en rund teckenform som tillsammans med för
litet ordmellanrum skapar en snirklig trådstruktur, som gör det svårläst
i längre texter. Arial 14 pt har dock en öppenhet som kan komma till bruk
i korta texter och lätta rubriker.

Arial 16 punkter är med sin ovala teckenform även den ekonomisk och ger
ett stabilt och lite stabbigt intryck. Den har dock mycket bra tillriktning.

En tung och kraftfull variant av Arial, som kan användas för rubriker
som ska kännas mer än läsas. Den är mycket välskuren och fungerar hyfsat
även i mellanstora grader, men det är storhet och tyngd den ska förmedla.


Detta är ett typsnitt med fasta breddsteg (samma mellanrum mellan alla
tecken), av samma typ som Courier. Detär dock mer lättläst genom att tecknen
har tydligare särskiljande detaljer.


Här är en lite småtråkig men skämtsam skript med ursprung i tecknade
serier. Den kan användas för rubriker som ska se lite halvdant textade
ut. Men den fungerar faktiskt också för korta texter, där man vill förmedla
en direkt och handskriven stämning.


Courier är ursprungligen ett skrivmaskinstypsnitt, som användes på IBM:s
dundrande kulskrivmaskin. Nu är det standard som typsnitt med fasta breddsteg
på Mac och Windows. Fonten har inga särskilda företräden framför den Courier
som finns på Mac.


Georgia är en mycket lättläst och användbar antikva, som kan användas
som ersättning för Times. Det har särskilt formgivits för att fungera
optimalt på bildskärm och är dessutom fullt användbar i utskrift. Det
är den mest läsbara antikvan för bildskärm, men i utskrift blir den lite
klumpig.

I 12 pt på webben ger Georgia tydliga, särskiljbara och dessutom vackra
tecken. Med utmärkt teckenmellanrum och ordmellanrum är det i mitt tycke
det bästa lästypsnittet på bildskärm. Teckenformen följer här den ovala
modellen. Teckenstorleken är jämförbar med Times 14 pt, vilket alltså
kräver större plats.

I 14 pt är Georgia mycket tydligt och läsvänligt med utmärkt balans mellan
teckenform-linjevikt-teckenmellanrum och ordmellanrum. I denna grad blir
Georgia ännu mer lättläst än i 12 pt men det tar också större plats. Teckenformerna
antar här den runda modellen. Här är Georgia ett utmärkt alternativ för
extra lättläst text. Den fetare stilen når Georgia i 16 pt, där det får
ett alltför utspärrat teckenmellanrum.


Georgia har i äldre versioner lite speciella siffror som hämtar inspiration
från gemena siffror, men i senare versioner har detäkta gemena siffror
med varierande placering på baslinjen, vilket placerar Georgia i en klass
för sig. De fungerar utmärkt på bildskärm.

Den feta stilen är mycket fint avvägd i de mindre graderna, men i de
graderna slår nyantkvan igenom. Tungt och fult blir det, men ändå
lite snyggare än Times.

Kursiven är kanske den bästa som finns för bildskärm. Den är expanderad
med öppna tydliga tecken och bra teckenmellanrum. Den något mindre lutningen
gör tecknen mer särskiljande än hos Times.

En kondenserad fet linjär som verkligen ger intryck. En klassiker från
1960-talet som gör sig bra i rubriker för att skapa profil och dra uppmärksamheten
till sig. Men den fungerar bara i stora grader.


Detta är liksom Verdana en humanistisk linjär med öppna lättlästa former.
Det kan sägas vara en lite smalare variant av Verdana, med lite avvikande
detaljer. Användbar för knappar där Verdana tar mycket plats, men knappast
något typsnitt som man kan förvänta att hitta på flestas datorer.


Microsofts Times New Roman är liksom Apples Times standardtypsnittet
framför andra. Det formgavs för London Times 1932 och har sedan 1960-talet
blivit en standard för brödtypsnitt. Dessvärre. Times hör inte till de
vackraste eller mest lättlästa typsnitten, varken i tryck eller på bildskärm.
Det är alltför smalt och har tunna linjer och detaljer som bara fungerar
i boktryck. Som skärmtypsnitt har dock Monotypes TrueType-version av Times
New Roman stora företräden framför Apples Times.

I 12 punkter är det inte någon större skillnad mellan Times New Roman
och Times, men New Roman har lite öppnare tecken och högre staplar, som
gör det mer lättläst. I 14 punkter har Times New Roman mer ovala rundningar
som ger lite smalare tecken, men med god teckenigenkänning. Läsbarheten
är mycket bra med väl avvägt teckenmellanrum och i allmänhet god passning
mellan tecknen. Det är denna grad som är standarden i Windows. I 16 punkter
är Times New Roman också bra, med snyggare tecken än Times.



Fet stil är utmärkt i 12 punkter. Normalt övergår ju Times från renässansantikva
i mager stil till nyantikva i fet stil, men i Monotypes Times får den
karaktär av mekan eller clarendon, och det gläder vår ögon. I större grader
blir det värre, där får vi en tung och klumpig nyantikva som inte passar
nånstans. Här bör man välja Georgia om man vill ha en fet antikva.


Kursiven är i och för sig välgjord med bra teckenmellanrum, men den starka
lutningen och den smala teckenformen gör att tecknen lätt blandas samman,
vilket gör den ordentligt svårläst.

Verdana är en humanistisk linjär, med vissa likheter med Myriad och Frutiger.
Det är speciellt utformat för att ge optimal läsbarhet och skönhet på
bildskärm, samtidigt som det fungerar utmärkt i utskrift. Det är på väg
att bli standard på webben, men fungerar som standardlinjär i de flesta
sammanhang.
De mest utmärkande egenskaperna hos Verdana är breda, öppna tecken och
en luftig tillriktning, med generösa och jämna teckenmellanrum. Det är
till stor del dessa egenskaper som gör det så lättläst på bildskärm. Härvidlag
överträffar det alla andra typsnitt.
I 12 pt har Verdana en kvadratisk teckenform, som är öppen, ljus och
fräsch. Teckenmellanrum och ordmellanrum är mycket väl balanserade med
avsevärt tydligare tecken än Arial. Detta är ett mycket gott val för läsbar
text på bildskärm och den bästa linjären i dagsläget. Detär dock ganska
utrymmeskrävande, så för mindre utrymmen fyller Arial fortfarande en viktig
roll.

I 14 punkter byter Verdana skepnad och blir rund till formen med varierade
och livliga teckenformer. Detär mycket ljust och öppet, med bra tillriktning.
Ibland blir det väl livligt och varierat, så att det kan se splittrat
och oroligt ut, men det fungerar för korta texter som ett utmärkt alternativ
till Arial.

I 16 pt blir Verdana fetare och får en pregnant teckenform som ligger
närmare TrueType-konturen. Den är mycket tydlig och läsbar, och utmärkt
för korta textrader.

I fetstil är Verdana helt enkelt lysande i alla grader. I 12 pt är det
utmärkt för mellanrubriker, men fungerar bra även i korta texter. Det
överträffar vida Arial för rubriker och knappar. Verdana Bold 14 pt är
mycket tydligt och påtagligt kvadratisk. Verdana Bold 16 punkter är både
kraftfultl och vackert, och är tveklöst det bästa rubriktypsnittet på
bildskärm.


Detta är en speciellt webbanpassad symbolfont avsedd att underlätta för
webbformgivare att lägga in grafik på webbsidor. Den innehåller bilder
med anknytning till webben, samt symboler som kan användas för knappar.
En poäng med fonten är att bilderna kan skalas och grafiken laddas snabbare
om mottagaren har fonten vill säga. Utmärkt i nätverk.

Microsofts fria typsnitt levereras med operativsystem och programvara.
Dessvärre levereras bara tre typsnitt med Windows, nämligen Arial, Courier
New, Times New Roman. Med Explorer följer resten av typsnitten, alltså
Arial Black, Comic Sans, Georgia, Impact, Andale Mono, Trebuchet, Verdana
och Webdings. Office-paketet torde vara det mest spridda av Microsofts
produkter vid sidan av Explorer. Här bundlas en hel massa typsnitt, men
bland webbfonterna märkligt nog bara Arial Black och Impact.
Summan av kardemumman blir att de som har Microsofts webbläsare troligen
också har de webbtypsnitt som Microsoft tillhandahåller gratis. Eftersom
Explorer följer med det mesta Microsoft levererar så är sannolikheten
hög att dessa typsnitt finns på väldigt många datorer. Därmed blir de
nästan en industristandard för webbtypsnitt. Men bara nästan. I de organisationer
där man har Netscape som webbläsare kan dessa webbfonter saknas, och även
om man har Explorer finns ingen garanti att webbfonterna installerats
i nätverket. Så det bästa vore väl om Microsoft också tillhandhöll dem
med Windows och all programvara, för att lägga en grund för bättre typkultur
på webben.
Bland de typsnitt som kan användas för text blir de flesta mycket fula
och klumpiga i fetstil i större grader. Times bör definitivt undvikas
och Helvetica/Arial gör ingen glad. Bäst är Verdana i vardagsbruk.

Times Bold 24

Helvetica Bold 24

Verdana Bold 24
Impact är dock et användbart typsnitt för särskilda sidrubriker och loggor,
om man nu vill använda levande text i dessa syften.

Impact Bold 24
För stilsättande rubriker är det oftast bäst att använda gif-bilder med
kantutjämnad text. Därmed är man säker på att dessa viktiga element blir
identiska på alla datorer. Dessutom har man då tillgång till ett mycket
stort urval lämpliga typsnitt. Givetvis spelar anpassning för bildskärm
in även här, men ju större grad man använder, desto mindre betyder bildskärmsanpassningen.
I detta sammanhang fungerar både Microsofts och Adobes webbfonter utmärkt.
Detta resonemang gäller också för texter på knappar, som man ju vill
ska se lika ut i alla miljöer. Men här bör man undvika kantutjämning,
vilket gör bildskärmsanpassningen desto viktigare. Därmed begränsas spelfältet
betydligt. Verdana är förstås bra, men ofta alltför bred och luftig. I
dessa sammanhang kan det vara lämpligt att kalla in Arial eller Myriad
på scenen, som båda är både ekonomiska och tydliga.
© Text och illustrationer Stefan Lundhem
|