Två märkvärdiga typsnitt - och ändå blir det inte bra
Georgia och Verdana är märkvärdiga
Det märkvärdiga med Verdana och Georgia är att
de skapats och optimerats både för bildskärm och skrivare.
De är djupt rotade i den typografihistoriska myllan, men webben och
bildskärmen är utgångspunkten. Det är inte pennan
eller mejseln utan pixelpunkten som står i fokus.
Likafullt är de utmärkta typsnitt för utskrift och tryck,
genom att de konstruerats så att teckenåtergivningen blir
alltmer förfinad ju bättre upplösning de exponeras i. I
Verdana och Georgia används TrueType-hintning i stor skala, som ger
en enkel men elegant form på bildskärm och mer komplexa och
förfinade i utskrift och tryck.
De är i alla avseenden de mest avancerade och moderna typsnitten idag, och de är gratis.
Microsofts målsättning
Bakgrunden till Verdana-Georgia-projektet var att Microsoft ville ta
fram ersättare till Arial och Times, som skulle vara bättre
på bildskärm, och ägas av Microsoft, så att man
utan hänsyn till licensavtal och upphovsättsfrågor fritt
kunde distribuera dem med program eller ge bort dem. Projektet började
1994 och 1996 kom Verdana och Georgia i sina första versioner. Idag
finns Verdana i uppdaterade versioner. Ännu har de inte ersatt Arial
och Times, och lär nog inte göra det heller, men utmärkta
komplement är de.
I detta arbete anlitade Microsoft en av världen bäste typtecknare, Matthew Carter, för att ta fram de nya typsnitten, och Thomas Rickner, världens främsta TrueType-expert, för att göra avancerade TrueType-typsnitt av dem. Dessutom har Microsofts egna typsnittsexperter varit involverade i arbetet.
Produktionen
Framtagningen av typsnitten har tillgått så att Carter tecknat teckenkonturerna till TrueType-typsnittet. Här har han utgått från vad som fungerar i små och stora grader på bildskärm, och som fungerar bra i utskrift och tryck. Men det centrala har varit kopplingen till skärmvisningen.
Därvid har man utgått från handgjorda tillfälliga bitmap-tecken för de mindre graderna. Mellan dessa bitmap-versioner och Carters teckenkontur finns överensstämmelse så långt det går, men bitmap-tecknen anpassas till det som blir tydligt och läsbart på bildskärmen i varje enskild grad. Vissa tecken i vissa grader avviker således en hel del från teckenkonturerna.
Sedan har Rickner gjort de s.k. hints, styrningar, av TrueType-fonterna, som i varje enskilt fall automatiskt anpassar teckenkonturen till de teckenformer som arbetades fram med bitmap-tecknen. Det är här den verkliga styrkan ligger med Microsofts TrueType-fonter. Därefter är bitmap-versionerna överflödiga, ty nu sköter ju TrueType-hintningen deras jobb.
Verdana
Verdana är en så kallad humanistisk linjär. Den första
humanistiska linjären var det typsnitt som kalligrafen Edward Johnston
år 1916 tecknade till Londons tunnelbana, och som därför
brukar kallas Underground eller Railway Type.
Johnston ville få fram ett typsnitt som var enkelt och lättläst
i tunnelbanans skylar och tabeller, och som dessutom var vackert. Dåtidens
linjärer var den så kallade grotesken, som har oval grundform
och slutna och ofta svårlästa tecken, och som på den
tiden var ful och klumpig. Helvetica är en modern variant i denna
tradition. Johnstons typsnitt har istället en rund grundform och
följer antikens och renässansantikvans proportioner. Detta typsnitt
har sedan varit förebild för många fina linjärer,
t.ex. Gill Sans.

Railway Type
När Adrian Frutiger på 1970-talet skulle ta fram ett typsnitt till de Gaulle-flygplatsen följde han denna humanistiska tradition i det typsnitt som 1976 kom ut som Frutiger. Ett annat fint typsnitt i denna tradition är Adobes Myriad.

Frutiger
Verdana har likheter med Frutiger och Myriad,
men är lite bredare och i mitt tycke mer stringent i teckenföringen.
Det är utmärkt för utskrift och tryck, där det ger
ett robust och kraftfullt intryck. Verdana ger en klar och lättläst
stil för korta brödtexter och samtidigt tunga och eleganta rubriker
i fet stil. (Sedan 1999 har Verdana blivit standardtypsnittet på
webben, som dessvärre används i alla slags texter, och ofta
i för små grader.)

Verdana
Men det speciella med Verdana är dock att det är världens bästa typsnitt för bildskärm. Utmärkande för Verdana är dess öppna och breda teckenformer och en jämn och luftig tillriktning. Typsnittet känns stabilt och genomarbetat.
För egen del använder jag ingen annan linjär än Verdana, för utskrifter och webb. Om jag skulle bli tvungen att bara ha ett enda typsnitt på datorn - hemska tanke - så skulle det tveklöst bli Verdana. Det är också det typsnitt jag ska ta med mig till en öde ö. Ibland tycker jag att det inte behövs några andra linjärer. Men det är bara ibland.
Allt har sitt pris, och i fallet Verdana är det att typsnittet kan bli lite för brett och utrymmeskrävande i smala spalter, t.ex. innehållsförteckningar och knapplister. Man önskar att Microsoft och Carter hade varit så förutseende att de samtidigt utvecklat en kondenserad variant av Verdana för sådana behov.
Faktum är att ett sådant typsnitt finns,
eller snarare fanns. Utgångspunkten för utvecklingen av Verdana
var nämligen Microsofts typsnitt Tahoma. Det omarbetades till Verdana,
med bredare och luftigare tecken. Tahoma har i huvudsak samma, men lite
smalare teckenformer som Verdana. Denna webbplats använder Tahoma
i sidhuvudets knappar. Dessvärre lades det typsnittet ned när
Verdana lanserades. I dessa trängda lägen är Arial bra
att ta till eftersom det har en smalhög teckenform och tätare
teckenmellanrum.

Tahoma
En annan störande sak med Verdana är att vissa tecken skiljer lite väl mycket i olika grader. Verdana 16, som används i "size 3" på Windows men nästan aldrig behöver synas på mac, känns inte riktigt som Verdana och skiljer sig så mycket från Verdana 12 att det verkar vara två olika typsnitt. Sådana formavvikelser är tydligen det pris man får betala för att få tecken som både följer teckenkonturen och är tydliga och lättlästa.
Verdana är en dubbelnatur. Ibland när man arbetar med detta typsnitt och gör utskrifter känns det som om det fick en andra natur vid utskrift. Precis så är det också. Vid utskrift följer skrivaren teckenkonturen, det som är typsnittets själ och sanna natur. Här är det inga märkliga avvikelser mellan olika grader. Samma effekt får man om man väljer kantutjämnad stil i Photoshop, eftersom kantutjämning utgår från teckenkonturen.
För visning utan kantutjämning på bildskärm har Verdana utrustats med så kallade hints, som är instruktioner hur pixlarna ska sättas ut i olika teckenstorlekar. Det är här den stora hemligheten ligger med Verdana och bakom detta ligger ett minutiöst piller med detaljer.
När man manuellt byggde upp bitmap-fonter för varje teckenstorlek lade man sig bland annat vinn om att undvika diagonala linjer som ger taggiga och knöliga streck på bildskärmen.
Eftersom hela typsnittet byggts från början kunde man vid behov gå tillbaks och justera teckenkonturen. Det är ju inte möjligt när man arbetar med ett befintligt trycktypsnitt där teckenkonturen redan är etablerad. Därmed kunde man optimera hela typsnittet för både utskrift och bildskärmsvisning.
Tecken som lätt blandas samman, såsom siffran 1 och gemena
i, j och l och versala I och J, har tecknats för att undvika sådana
sammanblandningar. En annan viktig finess är att den feta vikten
har gjorts så kraftig att den verkligen avviker från den magra
på bildskärm i små grader.
I 10 pt (size 2) är Verdana liten och kompakt men läsbar. Denna
grad är inte lämplig för längre texter, men kan i
nödfall användas i knappar. (Av okunnighet eller hänsynslöshet
används denna grad dock som texttypsnitt på alltför många
webbplatser.)

Verdana dump 10 pt
I 12 pt (size 3) har Verdana en kvadratisk teckenform, som är öppen,
ljus och fräsch. Teckenmellanrum och ordmellanrum är mycket
väl balanserade med avsevärt tydligare tecken än Arial.
Detta är ett mycket gott val för läsbar text på bildskärm
och den bästa linjären i dagsläget. Den är dock ganska
utrymmeskrävande, så för mindre utrymmen fyller Arial
fortfarande en viktig roll. (Denna storlek används som size 2 på
PC.)

Verdana dump 12 pt
Verdana 14 pt (size 4) är mycket ljus och öppen, med bra balans mellan teckenform och teckenmellanrum, och med väl avvägt ordmellanrum. Teckenformen är rund men varierad och livlig och mycket tydlig.

Verdana dump 14 pt
Denna grad används inte på webb i pc-miljö. Där används
istället Verdana 16 pt för size 3. Den har samma goda egenskaper
som 14 pt, men är större och ännu öppnare och ännu
mera lättläst men ordentligt utrymmeskrävande, vilket
gör att den i praktiken inte används på webben.

Verdana dump 16 pt
I 18 pt (size 5) blir Verdana fetare och får en pregnant teckenform som ligger närmare TrueType-konturen. Den är mycket tydlig och läsbar, och utmärkt för korta textrader, men den ser mest ut som en halvfet variant, och kan användas för rubriker eller mellanrubriker.

Verdana dump 18 pt

Verdana bold är i 12 pt (size 3) helt lysande, utmärkt tydlig
och lättläst och fungerar bra även i korta texter. Det
överträffar vida Arial för rubriker och knappar. På
pc används denna grad i size 2.

Verdana Bold 14 pt (size 4) är ett mycket trevligt, öppet och
vackert snitt, som fungerar fint i rubriker. På pc återges
inte denna grad på webben. Här används Verdana Bold 16
pt för size 3, som i sin tur inte återges på mac.
I 16 pt (size 3) är Verdana Bold mycket vacker och öppen, men
egentligen lite för mager för att fasa in bland fetstilen i
de övriga graderna. Men dess mindre svärta är anpassad
till den trådtunna stilen i 12 (size 3) mager och i det sammanhanget
fungerar den. Som fristående fet blir den lite för tunn, men
är å andra sidan mycket vacker och elegant med lite association
till Americana. Verdana Bold 18 pt (size 5) är rubriktypsnittet framför andra. Tungt,
kraftfullt och elegant får det Arial och Helvetica att blekna. Även
för gif-texter är denna grad utmärkt.

Verdana bit och kontur 12 pt
Notera att Verdana i 12 pt genomgående har mycket enkla linjer i bitmap-tecknen, företrädesvis horisontella och vertikala linjer. Därmed blir den tydlig och lättläst på bildskärmen.
Georgia har en rätt spännande förhistoria. Det var tänkt som en ersättare till Times och det kan det kanske bli. Men det liknar inte Times i något avseende. Georgia är en helt annan typ av typsnitt.
Georgia är avsevärt öppnare och bredare med mer robusta detaljer
och mindre kontrast, så att det i sitt allmänna intryck mer
liknar de traditionella tidningstypsnitten.
Liksom de har Georgia närmast horisontella och kraftiga seriffer, till skillnad från Times sneda spetsiga. De kraftiga serifferna bygger samman tecknen till ordbilder.
Georgia har också något lägre x-höjd som möjliggör
mer generösa ljusöppningar, som ger det ett öppnare och
ljusare intryck än Times.
Georgia överträffar Times som standardtypsnitt på datorn,
både för skärmvisning och utskrift. Bäst är
det i små grader, ty det är för dessa det formgivits med
sina robusta detaljer och öppna generösa teckenformer.
Men det är inte tidningstypsnitten som stått modell för Georgia, utan tidningstypsnittens historiska förfader. Vi får gå tillbaks till 1800-talets början.
Nyantikvan
Tidningstypsnitten är bearbetningar av 1800-talstypsnitt, som brukar
gå går under namnet "den engelska antikvan".
Dessa typsnitt är anpassningar för boktryck av Didots och Bodonis
klassicistiska typsnitt, som blev omåttligt populära i början
1800-talet, därför att de ansågs spegla den nya moderna
tiden. De brukar också kallas "modern" på engelska. Georgia
hör till denna stilriktning.
Vid skapandet av Georgia har Matthew Carter inspirerats av ett typsnitt
från 1810 som kallas Scotch Roman. Det skars
av Richard Austin för det skotska stilgjuteriet Miller &
Richard i Edinburgh. Namnet Georgia har inget med den amerikanska
delstaten att göra, utan syftar på den brittiske kungens namn
vid denna tid, George III. I England kom senare liknande snitt, som alltså
kallades engelsk antikva. Dessa typsnitt blev omåttligt populära
i bok- och tidningstryck från 1830-talet och 100 år framöver.

Scotch Roman

Georgia
Dessa nyantikvor har liksom Didots och Bodonis snitt vertikala rundningar,
tunna hårstreck och vinkelräta seriffer. Av dessa skäl
brukar nyantikvor vara dåliga som brödtypsnitt, eftersom de
ger en monoton textbild med staketeffekt. Men den skotska nyantikvan har
öppnare och rundare teckenformer och behåller en rundad anslutning
mellan seriff och grundstreck. Därmed fungerar den som boktypsnitt,
men dessvärre brukar den ha så tunna hårstreck att den
blir jobbig att läsa ändå. Tecknen ansågs vara mycket
eleganta, med sina tunna linjer, tjusiga svängar och långa,
vassa seriffer.

Vertikal betoning

Diagonal betoning
Nyantikvans vertikala betoning ger en död och svårläst
text med staketeffekt, medan renässansantikvans diagonala betoning
ger variation och rörelse i texten.
I löpande text ger den skotska antikvan ett lite stelt och livlöst intryck, framför allt beroende på den vertikala betoningen och de ganska breda teckenformerna.
Eftersom dessa eleganta tecken inte fungerade i det robusta tidningstrycket
gjordes de kraftigare och stabilare, vilket under 1900-talet gav upphov
till tidningstypsnitt som Corona, Nimrod m.fl. (Läs
mer om den engelska antikvan och tidningstypsnitt)
Bearbetning och utveckling
När Matthew Carter gick tillbaks till ursprunget, har han gjort
något liknande. Men Georgia är ingen bearbetning av en gammal
nyantikva. Det har vissa likheter med Scotch Roman, men avviker i väsentliga
avseenden till det bättre.
De breda horistontella toppserifferna på b, d, h, k och l härstammar
från Didot och den skotska nyantikvan, och rundningarna är
liksom där vertikala. Men hela typsnittet är enklare och robustare,
med kraftigare hårstreck och typiskt cartersk snärt
i linjeföringen.
Optimeringen av typsnittet för bildskärmsvisning innebar ju
också att avsteg måste göras från den skotska antikvan.
Versalerna är lättare och lägre än de längsta
gemenerna, och x-höjden är högre än Scotch. En fin
poäng är de gemena siffrorna, som fungerar utmärkt på
webben. Som helhet ger Georgia ett öppet, vänligt och stabilt
intryck.

Georgia teckenkontur.

Georgia stilprov dump 12 pt
Kursiven är nog den bästa kursiven för bildskärmsläsning. Den är öppen, med tydliga lättlästa tecken och fint flyt. Den är mindre lutad än andra kursiver, vilket bidrar till läsbarheten.

Georgia kursiv 12 pt dump
Liksom i Verdana har den feta vikten gjorts så kraftig att tecknen verkligen
blir feta även i små grader. I rubriker ger den feta stilen
härlig tyngd och svärta, som kan fungera bra i många sammanhang.
Den är i mitt tycke helt överlägsen Times som rubrikstil.

Fet rubrik teckenkontur
Georgia är tveklöst det bästa seriff-typsnittet för
webb och bildskärm. Det fungerar mycket bra även i utskrift,
men här kommer Georgia lite till korta, beroende på de breda
tecknen och den vertikala betoningen, som gör texten lite tung och
stillastående. Georgia kan kännas lite klumpig och stabbig.
Renässansantikvor, som har en diagonal betoning, har bättre
flyt i tryck och utskrift. Men i tidningssammanhang och broschyrer kan
Georgia vara mycket användbar även som trycktypsnitt.
Georgia och moderna tidningstypsnitt

Times i röd konturlinje och Georgia i grå
fylld kontur
Svenska Dagbladets nya brödtypsnitt Poynter är en annan Times-ersättare,
med vissa gemensamma drag med Georgia: linjevikt och teckenbredd överensstämmer
i stort, men Georgia har lite tunnare hårstreck och känns lite
öppnare, vilket tillsammans med de kraftiga horisontella serifferna
gör Georgia likvärdig eller överlägsen i små
grader. (Läs mer om SvD och Poynter)

Poynter med röd kontur, Georgia med grå fyllning
I jämförelse med Dagens Nyheters brödtypsnitt Nimrod har Georgia
ungefär samma teckenbredd, men mer generösa ljusöppningar
och bredare och skarpare anslutna seriffer, som i tydlighet överträffar
Nimrod.

Nimrod i röd teckenkontur och Georgia i grå
fylld kontur
I förhållande till andra etablerade tidningstypsnitt, som Corona,
Olympian och New Century Schoolbook, har Georgia lite mindre linjevikt
men större ljusöppningar och lite lägre x-höjd. Serifferna
är likartade men längre och mer eleganta. Georgia har de egenskaper
som utmärker typsnitt skapade för svåra läsförhållanden,
men är lite snyggare helt enkelt. Georgia är därför
ett bra val för trycksaker och tidningar där TrueType-typsnitt
kan komma till användning.

New Century Schoolbook i röd kontur, Georgia igrå
fyllning

Olympian i röd kontur, Georiga i grå fyllning

Corona i röd kontur, Georgia i grå fyllning
En lite speciell sak med Georgia är att versalerna är något mindre och lägre än hos andra likartade typsnitt, med undantag för Olympian, ett annat av Matthew Carters typsnitt. Versalerna känns igen som versaler men de bryter inte mot den övriga texten som annars är fallet.
Skriv om härifrån / Georgia 10 pt (size 2) ger en väldig
liten och kompakt stil, men den är ändå mer lättläst
än Times, genom ett generöst teckenmellanrum och mer särskiljande
tecken.

Georgia dump 10 pt
I 12 pt (size 3) på webben ger Georgia tydliga, särskiljbara och
dessutom vackra tecken. Med utmärkt teckenmellanrum och ordmellanrum
är det i mitt tycke det bästa lästypsnittet på bildskärm.
Här får Georgia en rektangulär teckenform, som är
mycket tilltalande. På pc är det denna grad som används
i size 2.

Georgia dump 12 pt
I 14 och 16 pt är Georgia mycket tydlig och läsvänlig med utmärkt balans mellan teckenform-linjevikt-teckenmellanrum och ordmellanrum. I 14 pt ( size 4) är tecknen ungefär lika stora som i 12 pt, men med rundade former och mjukare utseende. I 16 pt är tecknen ordentligt runda och typsnittet mycket öppet, vackert och lättläst, men också mycket utrymmeskrävande. Det är 16-punkterskärningen som används på pc som size 3, men den återges inte på webb i macmiljö. Text med denna storlek blir i andra typsnitt fetare och därmed svårare att läsa. Här är Georgia ett utmärkt alternativ för extra lättläst text. Den fetare stilen når Georgia i 18 pt (size 5)

+ bild 24: Georiga dump 14 pt

+ bild 25: Georiga dump 16 pt

+ bild 26: Georiga dump 18 pt
Skriv om till hit /
Matthew Carter
Microsoft anlitade Matthew Carter för formgivningen av Verdana och Georgia.
Han har en lång meritlista inom modern typsnittsformgivning. Carter
var en av de fyra grundarna av Bitstream, men arbetar nu som självständig
typformgivare.
Han har skapat fina boktypsnitt som Galliard, som han speciellt anpassat
för nordiska behov, och rubriktypsnitt som Big Caslon. Ett annat
av hans typsnitt, Charter, togs fram för att fungera bra i laserutsrift
i låg upplösning. Erfarenhet från typsnitt som ska läsas
i små grader har han från Bell Centenniel som används
i amerikanska telefonkataloger.
Thomas Richter
Det är Thomas Rickner som svarat för TrueType-hintningen av Carters
teckenformer. Rickner är väl skickad för uppgiften. Han
började på Apple med utvecklingen av deras TrueType-typsnitt
och med utvecklingen av TrueTypeGX. Därefter har han frilansat åt
The Font Bureau, med specialanpassade TrueType- och Typ1-typpsnitt åt
bl.a. Adobe, Apple och Microsoft. Han har också arbetat på
Monotype med deras TrueType-fonter.
© Text och illustrationer Stefan Lundhem
|